کابل خودنگهدار

کابل خودنگهدار

کابل خودنگهدار در مواردی استفاده می شود که استفاده از خطوط با هادی های خودنگهدار برهنه منجر به تصادف و خطرات شخصی شود، یا در مواردی که رعایت حریم خصوصی خطوط برق و سایر نکات فنی و ایمنی شبکه برق ممکن نباشد، استفاده شود.

مهمترین آنها مسیرهایی است که باریک هستند یا موانعی مانند ردیف درختان دارند. این نوع سیم و کابل‌ها می‌توانند کابل‌های خود پشتیبانی کننده باشند و از اتواع آنها می‌توان به کتبل خودنگهدار 5 رشته اشاره کرد.

کابل های خود نگهدارنده دارای رسانای آلومینیومی و عایق پلی اتیلن متقاطع یا اتصال عرضی هستند و برای نصب این کابل‌ها روی پایه‌ها به سیم پشتیبانی (مسنجر) نیاز است. این سیم از فولاد برای کابل های فشار قوی و آلیاژ آلومینیوم برای کابل های فشار ضعیف ساخته شده است. در کابل خودنگهدار ولتاژ پایین، سیم نگهدارنده نیز به‌عنوان سیم خنثی استفاده می شود.

مزایای استفاده از کابل های خود نگه دار

به طور کلی، این کابل‌ها برای تأمین و توزیع برق در خطوط هوایی با راندمان بالا و هزینه کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل ها دارای مزایای زیر هستند:

» وزن کم
» هدای از جنس مس یا الومینیوم
» قیمت مناسب
» کیفیت بالا
» ابعاد و اندازه‌های مختلف
» تنوع بالا در کاربرد و کارایی
» قیمت مقرون به‌صرفه

از مهم‌ترین مزایای آن قابلیت اتصال و ایجاد انشعاب است. برای تهیه و خرید آن می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت با ما در تماس باشید.

به‌روزترین لیست قیمت‌ سیم و کابل کاشان در فروشگاه اینترنتی کاشان کابل 

مشخصات کابل خودنگهدار

این نوع کابل‌ها در دو گروه کابل‌های خودنگهدار پنج رشته‌ای و شش رشته‌ای تولید می‌شوند.

هادی در کابل خودنگهدار 5 سیم، از  جنس آلومینیوم تهیه شده است و به‌صورت پیچ خورده و فشرده مطابق با استاندارد بین‌المللی ASTM B231 تهیه شده است، همچنین رسانا این محصولات از آلیاژ آلومینیوم (AAAC) ساخته شده است.

درب کابل‌های تک رشته شش پایه هادی فاز ساخته شده از آلومینیوم سخت کشیده و فشرده (AAC) مطابق با استاندارد بین‌المللی ASTM B231  تهیه شده است.

 ساختار این نوع کابل‌ها از سه رشته سیم با سطح مقطع فاز آلومینیوم خالص (99.5٪) و یک رشته به‌عنوان نور از همان ماده و یک رشته به‌عنوان سیم پیچ نگهدارنده صفر آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. (منیزیم و سیلیکون) ترکیب شده است.

رنگ بندی این کابل به‌صورت مشکی است و برای کد‌گذاری از آن استفاده نمی‌شود. در صورت لوزم می‌توان از بست‌های مختلف برای کد‌گذاری استفاده نمود؛ وزن کمی دارند و در ابعاد و سایز‌های مختلف تهیه شده‌اند.در برند‌هایی چون البرز الکتریک نور و کابلینکو و خراسان افشار نژاد و سیمکو و همدان تهیه شده‌اند. مشخصات کابل خودنگهداری آن را به کابلی پر‌کاربرد و با دوام تبدیل می‌کند. 

انواع کابل خودنگهدار

کابل خودنگهدار هوایی

کابل‌های خودنگهدار کابل‌هایی هستند که در دکل‌ها و تیرهای خطوط انتقال و بالاتر از سطح زمین استفاده می‌شوند.

 این نوع کابل‌ها از هوا به‌عنوان عایق استفاده می‌کنند و به همین دلیل نسبت به سایر کابل‌ها ارزانتر و متداولتر است .

آلیاژ مورد استفاده در کابل‌های خودنگهدار عمدتاً از آلومینیوم ساخته شده است. در برخی از خطوط انتقال ولتاژ متوسط و پایین و همچنین اتصال به مصرف کننده، از کابل‌های مسی استفاده می‌شود.

کابل‌های خود پشتیبانی هوایی در واقع ترکیبی از کابل‌های خودنگهدار و کابل‌های خود پشتیبانی هستند. کابل‌های خود پشتیبانی در گروه کابل‌های آلومینیومی بهترین جایگزین برای کابل‌های شبکه های ولتاژ پایین هستند.

در واقع در کابل‌های خود پشتیبانی، شش هادی فاز که از آلومینیوم سخت ساخته شده‌اند، محکم به هم پیچیده شده اند که مطابق با استانداردهای بین المللی است.

کابل متالیک هوایی (MASS) یک راه حل جایگزین است که برای نصب کابل نوری روی خطوط برق فشار متوسط و بالا استفاده می‌شود. معمولاً زمانی استفاده می شود که جایگزینی سیم فعلی یا زمینی ممکن یا مقرون به‌صرفه نباشد.

 کابل MASS یک راه حل جمع و جور و سبک و بدون عملکرد الکتریکی است که برای ایجاد یک مسیر مخابراتی بدون دخالت در خطوط برق یا زیرساخت‌های موجود طراحی شده است. اندازه کوچک آن به حداقل رساندن بار بر روی برج‌ها و تیرها کمک می‌کند؛ در حالیکه برای برآوردن نیازهای افتادگی و تنش کاملاً از خود پشتیبانی می کند.

انشعاب گیری از کابل خودنگهدار

اشنعاب گیری از کابل خودنگهدار از طریق روش‌های مختلف اجرا و پیاده سازی می‌شود. از جمله می‌توان به جعبه تقسیم و مقره‌های الکتریکی و شینه‌های برق اشاره نمود. باکمک انشعاب‌ گیری از کابل خودنگهدار می‌توان به سادگی انواع سیستم‌ها و تجهیزات الکتریکی را به کابل متصل نمود.

جریان را به خوبی  هدایت کرد؛ همچنین کابل خودنگهدار دارای یراق آلات و ابزارهای مختلفی است که می‌توان با استفاده از آن‌ها انشعاب را به خوبی ایجاد نمود. این کانکتورها دارای قیمت مناسب هستند و در خطوط فرعی استفاده می‌شود. از جمله تجهیزات می‌توان به کلمپ کابل خودنگهدار اشاره نمود. این تجهیز به‌راحتی برای ایجاد انشعاب به‌کار می‌رود، از نوع بی متال است.‌ کانکتور افزایش انشعاب نیر که از دیگر اجزای انشعاب گیری از کابل خودنگهدار است، برای افزایش انشعاب تا حداکثر دو انشعاب استفاده می شود.

کانکتور ارتباط سیم به کابل نیز می‌تواند تا 32 مورد انشعاب ایجاد کند. هر انشعاب امکان نصب روی خطوط حامل جریان را بدون عایق دارا می‌باشند.

از دیگر اجزای انشعاب‌گیری می‌توان به تسمه محافظ اشاره نمود. این تسمه‌ که برای محافظت دوبل از مسنجر کابل در مقابل افتادگی به‌علت عواملی مانند باد و تنش مکانیکی استفاده می‌شود. کلمپ آویزی دایکاست نیز می‌تواند انشعاب‌هایی با زاویه 90 درجه ایجاد نماید.

ویژگی کابل خودنگهدار فشار ضعیف

کابل خودنگهدار فشار ضعیف

این کابل‌ها برای برق فشار ضعیف استفاده می‌شود و دارای هادی از جنس مس یا آلومینیوم است و عایق از جنس پی وی سی یا پلی اتیلن است. از جمله مزایای استفاده از کابل خودنگهدار فشار ضعیف می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
»‌ فرایندهای آزمایش و ارزیابی دقیق که می‌تواند به شما در درک بهتر ریسک کمک کند.
» خدمات برای مدیریت و کاهش تأثیر تولید متغیر بر عملیات شبکه
» آزمایش عملکرد و صدور گواهینامه محصولات و قطعات الکتریکی
» وزن مناسب و قیمت فوق العاده
» دارای سیستم جدا کننده مناسب و عایق با کیفیت
» محیط های صنعتی
» انواع کابل کشی ساختمان
» سیستم‌های شبکه‌ای

از این کابل‌ها برای موارد مختلف استفاده می‌شود. به‌صورت کلی از چهار رشته سیم با سطح مقطع یکسان تهیه شده است که یک رشته برای فاز و یک رشته برای نول و یک رشته برای روشنایی استفاده می‌شود. 

در برخی نمونه‌ها به‌صورت کابل خودنگهدار فشار ضعیف 6 رشته نیز مشاهده می‌شود؛ همچنین دارای قیمتی مناسب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه و خرید انواع سیم و کابل خودنگهدار از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید. قیمت هر یک از کابل های خودنگهدار فشار ضعیف بسته به ابعاد و اندازه، نوع هادی و نوع عایق متفاوت است؛ به‌همین دلیل برای استعلام قیمت دقیق و به‌روز با کارشناسان کاشان کابل در تماس باشید

نوشته شده در تاربخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کابل خودنگهدار

فهرست مطالب