جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم

کابل آلومینیومی نوعی کابل برق است که در صنایع بسیاری از آن استفاده می‌شود و بسیار پرکاربرد است. در واقع یکی از دلایل پرکاربرد بودن این کابل افزایش قیمت مس نسبت به آلومینیوم می‌باشد. این کابل‌ها رسانایی کم‌تری نسبت به کابل مسی دارند اما در صورتی که درست انتخاب شوند، از نظر عملکرد می‌توانند بسیار بهتر و کارآمدتر از کابل‌های مسی باشند. جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم در انتخاب کابل آلومینیوم مناسب، کمک شایانی به شما می‌کند. در داخل این جدول ارقامی قرار گرفته است که بر اساس محاسبات و اطلاعات فنی به دست آمده است. حال اگر مایلید با جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم و نکات استفاده از آن بیش‌تر آشنا شوید؛ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

ضرورت استفاده از جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم

جریان مجاز در واقع به میزان جریانی گفته می‌شود که بتواند بدون وارد کردن هیچ گونه آسیبی به دستگاه و سیم و کابل از آن عبور کند و همچنین منظور از افت ولتاژ جریانی می‌باشد که به خوبی به قسمت انتهایی کابل نرسیده باشد و موجب سوختن و یا خاموش شدن تجهیزات الکتریکی می‌شود. همانگونه که پیش‌تر گفته شد، جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم یکی از پرکاربردترین جداول است و یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث استفاده این جدول شده است خطرهای احتمالی پس از کابل کشی می‌باشد. به عنوان مثال ازدیاد دمای هادی کابل موجب آسیب دیدن عایق می‌شود و پس از مدتی اتش سوزی و برق گرفتگی را به همراه دارد. جنس هادی و عایق کابل به همین علت برای تعیین جریان مجاز کابل بسیار حائز اهمیت می‌باشد. لازم به ذکر است که هر چه میانگین دمای محیط بیش‌تر باشد، ظرفیت انتقال حرارت کابل به بیرون کاهش می‌یابد و در جهت جلوگیری از مخابرات لازم است که جریان عبوری محدود شود.

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی

نکات مهم درباره جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم

در ارتباط با جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم نکاتی وجود دارد که برای بررسی این نکات در ابتدا کابل‌ها را در یک دسته‌بندی اولیه از نظر سطح ولتاژ قرار می‌دهیم که به صورت زیر می‌باشد.

کابل‌های قدرت ولتاژ پایین یا LV

به عنوان مثال مانند کابل‌هایی که در برق شهری با ولتاژ ۲۳۰ ولت تک فاز و یا ۴۰۰ ولت سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. جریان مجاز برای این دسته از کابل‌ها به دو شاخه اصلی تقسیم‌بندی می‌شود.
• حداکثر جریان مجاز قابل عبور از کابل: در واقع حداکثر جریان مجاز قابل عبور از کابل به عواملی مانند سایز هادی کابل، تعداد رشته‌های کابل، جنس عایق کابل و همچنین میانگین دمای محیط نصب کابل وابسته می‌باشد.
• افت ولتاژ در کابل: این مورد نیز به عواملی مانند جریان عبوری از کابل و طول آن رابطه مستقیم دارد.

کابل‌های قدرت ولتاژ متوسط و قوی یا MV و HV

به عنوان مثال مانند کابل‌های زمینی ۲۰ کیلو ولت، ۳۳ کیلو ولت، ۶۳ کیلو ولت و ۲۳۰ کیلو ولت. فراسنج‌های مهم در تعیین جریان مجاز این گروه شامل موارد زیر می‌باشد.
• حداکثر جریان مجاز قابل گذر از کابل
• بیشینه جریان اتصال کوتاه شبکه
به طور کلی پیش از استفاده از این جدول، نکاتی زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. مهم‌ترین این نکات شامل موارد زیر می‌باشد.
جنس عایق کابل، توان یا آمپر مورد نیاز، فاصله کابل‌ها از یک‌دیگر، استاندارد و مرغوبیت کابل، توجه به جریان اتصال کوتاه، محل نصب و میانگین دما، توجه به افت ولتاژ در مسیر و مسافت و همچنین مقاومت حرارتی خاک و عمق دفن در نصب زمینی.
همچنین باید توجه داشت که سطح مقطع هادی کابل آلومینیومی نسبت به هادی کابل مسی ۶ برابر بزرگ‌تر می‌باشد اما به ازای مقاومت، طول و افت ولتاژ یکسان است. در حالت کلی آلومینیوم، فلزی سبک‌تر از مس است بدین معنا که چگالی آلومینیوم تقریبا ۳۰ درصد فلز مس است. در واقع وزن سبک آلومینیوم باعث شده است تا در انجام کار و حمل و نقل راحت‌تر بتوان از آن استفاده کرد.

جدول حداکثر جریان مجاز کابل آلومینیوم

مهندسانی که به تولید و عرضه کابل‌های برق آلومینیومی پرداخته‌اند، جدولی را طراحی کردند که به کاربران در انتخاب درست کابل‌ها بسیار کمک خواهد کرد. جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم فشار ضعیف و فشار متوسط را در این بخش مشاهده می‌کنید.

جدول بیشینه جریان مجاز کابل آلومینیومی فشار ضعیف با عایق PVC

جدول بیشینه جریان مجاز کابل آلومینیومی فشار ضعیف با عایق PVC

جدول جریان مجاز سه کابل آلومینیومی فشار متوسط تک رشته در کنار هم

در جدول زیر جریان مجاز برای کابل‌های آلومینیومی، بر حسب نحوه‌ی قرارگیری کابل‌ها در کنار هم و میزان فاصله‌ی کابل‌ها از همدیگر، در زیر زمین و هوا، به‌صورت مجزا، آورده شده است.

جدول جریان مجاز سه کابل آلومینیومی فشار متوسط تک رشته در کنار هم

جدول جریان فشار مجاز کابل آلومینیومی متوسط سه رشته

در جدول زیر جریان مجاز برای کابل سه رشته‌ی آلومینیومی، برای قرارگیری در زیر زمین، قرار دادن درون داکت و دفن زیر زمین و برای کابل کشی هوایی، مشخص شده است.

جدول جریان فشار مجاز کابل آلومینیومی متوسط سه رشته

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی ۳ یا ۴ رشته با عایق PVC در سیستم سه فاز و نصب زیر زمینی

جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم بر اساس مسافت نیز توسط طراحان کابل‌های برق برای کاربران ارائه شده است که بسیار پرکاربرد می‌باشد. در واقع مقاومت الکتریکی رسانایی کابل‌ها رابطه مستقیمی با طول کابل‌ها دارد. یعنی اگر هر چه مسافت طولانی‌تر باشد، مقاومت الکتریکی کابل نیز بیش‌تر خواهد بود. در واقع مقاومت بیش‌تر موجب افزایش افت ولتاژ می‌شود. جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم نیز به این علت که افت ولتاژ از مقدار معینی بیش‌تر نشود طراحی شده است.

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی ۳ یا ۴ رشته با عایق PVC در سیستم سه فاز و نصب زیر زمینی

جدول جریان مجاز کابل آلومینیومی دو رشته در سیستم تک فاز

شما با استفاده از جداول بالا می‌توانید سایز کابل آلومینیومی مناسب را با در نظر گرفتن افت ولتاژ و سایر نکات حائز اهمیت، انتخاب کنید. به عنوان مثال از جدول اول می‌توان متوجه شد که کابل ۴×۱۶ آلومینیومی در فاصله ۲۰۰ متری می‌تواند ۲۵ آمپر سه فاز را تأمین کند، در حالی که در جدول دوم دیده می‌شود که کابل ۲×۱۶ در این مسافت می‌تواند ۱۸ آمپر تک فاز را با افت ولتاژ ۵ درصد تأمین کند.

 

نوع کابل حداکثر فاصله مجاز برای اشتراک ۱۵ آمپر حداکثر فاصله مجاز برای اشتراک ۲۵ آمپر حداکثر فاصله مجاز برای اشتراک ۳۲ آمپر
۱۰*۲ آلومینیومی  ۱۱۵ متر ۶۹ متر ۵۴ متر
۱۶*۲ آلومینیومی  ۱۸۴ متر ۱۱۰ متر ۸۶ متر
۲۵*۲ آلومینیومی ۲۸۸ متر ۱۷۳ متر ۱۳۵ متر
 ۳۵*۲ آلومینیومی ۴۰۴ متر ۲۴۲ متر ۱۸۹ متر
۵۰*۲ آلومینیومی  ۵۷۷ متر ۳۴۶ متر ۲۷۰ متر

کلام آخر

یکی از راه‌های ساده و سریع برای انتخاب کابل‌های برق آلومینیومی استفاده از جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم است. این جدول که توسط مهندسان طراحی و تولید شده است به شما کمک می‌کند تا بتوانید کابل آلومینیوم مورد نیاز خود را به درستی انتخاب و خریداری کنید. دلیل اصلی طراحی این جدول معرفی حداکثر جریان الکتریکی مجاز برای کابل‌های برق، جلوگیری از ازدیاد دمای هادی کابل و آسیب دیدن عایق آن در زمان بهره‌برداری می‌باشد. سعی ما در این مقاله بر این بوده تا اطلاعاتی در ارتباط با جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محاسبه جریان مجاز کابل آلومینیوم
فهرست مطالب