آموزش نصب سیم ارت

یکی از مشکلات مهمی که ممکن است برای افراد در تماس با وسایل برقی پیش بیاید، خطر برق‌گرفتگی است. خطر برق‌گرفتگی به دلایل زیادی به وجود می‌آید. پوسیده بودن، ضربه خوردن و آسیب‌دیدن سیم‌های برق یا رطوبت و سایر مشکلات در اطراف وسایل برقی منجر به خطر برق‌گرفتگی می‌شود. یکی از راه‌ها برای کاهش این خطر، استفاده از سیم ارت است. سیم ارت مخصوصاً برای وسایل برقی پرقدرتی که جریان با ولتاژ زیادی وجود دارد مناسب است. تقریباً اکثر وسایل برقی ملزم به داشتن سیم ارت هستند. برای نصب سیم ارت باید یک سر آن به لوازم برقی و طرف دیگر به لوله آب یا چاه ارت متصل باشد. البته بهترین کار، اتصال سیم ارت به چاه ارت است.

نصب سیم ارت

عمق چاه بسته به اینکه با چه میزان حفرکردن چاه به رطوبت می‌رسد، بستگی دارد. در برخی مناطق تنها با حفر نیم متر به رطوبت مورد نظر می‌رسند. این در حالی است که در برخی از مناطق نیاز است تا دو یا سه متر چاه حفر شود. درون چاه از آهک، زغال و خاک پر می‌شود. همچنین یک صفحه مسی به‌صورت عمودی در چاه قرار می‌گیرد. هدف از قراردادن صفحه مسی جذب بیشتر نشتی جریان برق است. در قدم اول برای جلوگیری از بروز برق‌گرفتگی لازم است تا سیم‌ها و وسایل برقی مرتب چک شده و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود. سپس لازم است تا برای وسایل برقی، مخصوصاً وسایل برقی پرقدرت، سیم ارت نصب شود. این می‌تواند از بروز خطرات زیادی بر اثر نشت جریان برق جلوگیری کند.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

❌ مشاهده لیست قیمت سیم و کابل ابوالفضل کاشان در فروشگاه کابل کاشان ❌

⭐⭐⭐⭐⭐

نصب سیم ارت در ساختمان

برای نصب سیم ارت در ساختمان دو روش عمقی و سطحی وجود دارد. در روش عمقی نیاز به حفر چاه ارت است. در روش سطحی به دلیل رطوبت کافی، سیم ارت در عمق ۸۰ سانتی‌متری قرار می‌گیرد. در محل با توجه به ویژگی‌های آن یکی از این دو روش انتخاب می‌شود. از روش سطحی زمانی استفاده می‌شود که امکان حفر چاه در عمق بیشتر وجود نداشته باشد. در واقع هر روش کاربرد خاص خود را داشته و از وسایل و امکانات متفاوتی استفاده می‌شود.

نصب سیم ارت ساختمان

نصب سیم ارت ساختمان به‌صورت زمین عمقی

همان‌طور که بیان شد در روش عمقی باید یک چاه به عمق ۴ تا ۸ متر و قطر ۸۰ سانتیمتر حفر شود. عمق چاه به محلی که قرار است سیم ارت نصب شود بستگی دارد. در مناطقی که از خاک رس پوشیده شده است عموماً عمق کمتری برای چاه در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که در زمین‌های سنگی باید چاه را تا عمق بیشتری نصب کرد. بهتر است که چاه در محیط‌های مرطوب مانند چمن‌ها، باغ‌ها و سبزه‌زارها و دیگر موارد که در مجاورت آب قرار دارند حفر شود. مقاومت زمین با دستگاه‌های مخصوصی اندازه‌گیری شده تا میزان عمق لازم چاه ارت مشخص شود. بعد از اینکه عمق چاه مشخص و حفر آن انجام شد لازم است تا سیم‌ها به صفحه مسی متصل شوند.

اتصال سیم‌ها به صفحه مسی توسط جوش نقره یا جوش برنج انجام می‌شود. این کار جهت استحکام اتصال سیم‌ها به صفحه مسی است. در کف چاه ۲۰ لیتر محلول آب‌نمک ریخته به صورتی که سطح آن را پوشش دهد. پس از انجام این مرحله باید ۲۴ ساعت صبر کرده و سپس باقی مراحل را انجام داد. در قدم تا ارتفاع ۲۰ سانت خاک رس ریخته و مجدد تا ارتفاع ۲۰ سانت محلول بتونیت با آب ریخته می‌شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هر چه غلظت مواد بیشتر باشد، عملکرد ارت بهتر است. حالا صفحه مسی را به‌صورت عمودی در چاه قرار داده و سیم‌های آن را به شینه ساختمان و میله برق‌گیر متصل می‌شود.

در برخی مناطق که احتمال کم‌شدن رطوبت در فصول گرم سال وجود دارد از یک لوله پولیکا برای حفظ رطوبت استفاده می‌شود. این لوله به‌صورت مورب روی صفحه مسی قرار می‌گیرد. درصورتی‌که رطوبت کافی وجود داشته باشد نیازی به قراردادن این لوله نیست. پس از قراردادن لوله تا ارتفاع ۲۰ سانت دوغاب ریخته و سپس تا ۱۰ سانت مانده به سر چاه، با خاک معمولی پر می‌شود. در انت‌ها مقداری سنگ‌ریزه برای جذب آب به هنگام بارش قرار داده می‌شود. در انت‌ها باید شینه و میله برق‌گیر وصل شود. درصورتی‌که شینه بیرون ساختمان باشد، سیم میله باید عایق بوده و تا شینه کشیده شود.

آموزش نصب سیم ارت ساختمان

نصب سیم ارت ساختمان به‌صورت زمین سطحی

این روش بیشتر در مناطقی معمول است که ارتفاع از دریا کم بوده و پستی و بلندی زیادی وجود نداشته باشد. عمق حفاری در این مناطق به ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. سپس دو سیم با فاصله ۳ متر از یکدیگر قرار گرفته که هر یک از آن‌ها به میزان ۱۵ سانتی‌متر از سطح خاک بیرون باشند. سپس با یک سیم مسی این دو میله را به هم متصل کرده تا مقاومت مورد سنجش قرار گیرد. پس از آن، در صورت نیاز میزان این میله‌ها را افزایش می‌دهند تا مقاومت به میزان مورد نظر برسد. سیم متصل به شینه مسی را به تک‌تک میله‌ها جوش داده شده و به‌طرف دکل برده می‌شود. روی سیم‌های مسی با خاک کشاورزی یا خاک نرم به‌طوری پوشانده که به هنگام سرما یخ نزند.

سخن پایانی

سیم ارت یکی از تجهیزاتی است که برای جلوگیری از برق‌گرفتگی ایجاد می‌شود. درواقع به دلیل نشتی جریان برق در برخی از سیم‌ها و وسایل الکتریکی لازم است تا با نصب سیم ارت محافظت‌های لازم انجام شود. سیم‌های ارت به دو روش عمقی و سطحی نصب می‌شوند. در روش عمقی چاه ارتی به عمق ۴ تا ۸ متر حفر می‌شود. سپس صفحه مسی متصل به سیم‌ها به‌صورت عمودی در چاه قرار داده شده و روی آن را با موادی پر می‌کنند. در روش زمینی چاه با عمق ۸۰ سانت حفر شده و صفحه مسی درون آن قرار می‌گیرد.فروشگاه کابل کاشان آماده شنیدن سوالات و نطرات شما عزیزان می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش نصب سیستم ارت
فهرست مطالب