اتصال سیم ارت به نول

در همه موارد دو سیم ارت و نول به هم وصل می‌شوند و اتصال سیم ارت به نول را در ادامه بررسی می‌کنیم. اسکلت یک ساختمان توسط ریشه ستون‌ها در بتون (بتون بهتر از خاک رس می‌تواند رطوت را حفظ کند) به ارت متصل است. این ارت به نوبه خود همانند چاه ارت عمل می‌کند و در هر ساختمان به اندازه تعداد ستون‌ها چاه ارت موجود است. توجه کنید که در ترانس‌ها بدنه به ارت و سپس ارت به نول در اولین نقطه ورودی برق به پروژه بدنه ترانس‌ها بر روی اسکلت فلزی قرار می‌گیرد.

اتصال سیم ارت به نول

و اما در تابلو برق‌های فشار قوی معمولا بدنه به ارت و سپس بدنه روی فریم فلزی (که به اسکلت و به ارت ساختمان وصل است) اتصال داده می‌شود. در تابلو برق‌های فشار ضعیف نیز بدنه به ارت و به اسکلت خانه تمام قسمت‌های فلزی اتاق ترانس و اتاق تابلوها به ارت متصل می‌شود. گفتنی است که تمام بدنه تجهیزات و تمام پریزها نیز به ارت وصل هستند. توجه کنید که برقگیرها توسط اسکلت به اسکلت فلزی خانه روی دست اندازهای پشت بام یا نما به ارت متصل می‌شوند.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل ابوالفضل کاشان در فروشگاه کابل کاشان

⭐⭐⭐⭐⭐

و اما بدنه آسانسورها به ارت تابلو آسانسور وصل است یا توسط ریل‌ها به اسکلت و در نهایت به ارت متصل می‌شوند. تمام قطعات فلزی و لوله‌ها هم توسط ساپورت‌ها به اسکلت و در نهایت ارت متصل می‌شوند. در آیین نامه ذکر شده که چاه ارت فشار ضعیف، خیلی ضعیف، قوی، آسانسورها و برقگیر از هم جدا باشد. اساسا الکترون‌ها بر اساس آیین نامه عمل نمی‌کنند و چرا که مسیری را که کمترین مقاومت را تا زمین داشته باشد، انتخاب می‌کنند و این قانون به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند.

علت اتصال سیم ارت به نول

علت اتصال سیم ارت به نول

باید بدانید که سیم نول سیمی است که جریان برقی ندارد و کاملا خنثی است و معمولا در سیستم به قسمتی که پتانسیل آن صفر است متصل می‌شود. و سیم ارت سیمی است که برای جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی به بدنه تجهیزات متصل می‌شود. گفتنی است که سیم نولی که از ستون برق می‌آید فقط و فقط نول نیست بلکه ارت هم به آن متصل شده است. برای مثال از پنج رشته کابل ستون برقی سه تای آن‌ها فاز و یک عدد آن‌ها نول و یکی هم برای روشنایی معابر است. بایستی بدانید ستون‌های برق داخل شهر رو هر ۲۰۰ متر یک بار ارت می‌کنند. از سیم بالایی ستون برق یعنی نول به ارت توسط شینه مسی وصل می‌شود.

در واقع این کار برای جلوگیری از صدمات نشات گرفته از صاعقه است. پس از یک فاز و یک نول (یعنی هر ۲۰۰ متر یکبار به زمین وصل می‌شود و به نول-ارت تبدیل می‌شود) ار بالای ستون گرفته می‌شود و در ابتدا به ساختمان هدایت می‌شود. این کار توسط شرکت برق سیستم TNC اجراء می‌شود و که پس از آن می‌توانید از کنتور یک فاز و یک نول برای مصرف کننده مورد نظر انشعاب بگیرید؛ حال چاه ارتی که برای ساختمان اجراء شده بایستی ارت آن را به مصرف کننده متصل کنید. بنابراین از کنتور به بعد از آن جایی که دو سیم نول و ارت را از هم جدا می‌کند باید سیستم TNCS اجراء شود.

اختلاف ولتاژ بین نول و ارت

توجه کنید که در هر سیستم الکتریکی (که اتصال سیم ارت به نول صورت می‌گیرد) بایستی که اختلاف ولتاژ بین نول و ارت بسیار پایین باشد. این اختلاف ولتاژ بایستی حدود کمتر از یک ولت باشد که این مقدار را می‌توان به راحتی توسط مولتی‌متر استاندارد اندازه گیری کرد. این کار به این صورت انجام می‌شود که یک سر پراب مولتی متر را به سیم نول و دیگری را به سیم ارت متصل کنید. در نتیجه کار در صفحه دیجیتالی مقدار ولتاژ بین نول و ارت مشاهده می‌شود که می‌توانید آن را بخوانید.

اختلاف ولتاژ بین نول و ارت

توجه کنید در صورت یولتاژ نول به ارت بیشتر از یک ولت باشد قطعا یک مشکل جدی وجود دارد که باید درصدد برطرف کردن آن برآید. این مورد را می‌توان به راحتی رفع کرد و آن را به متخصصین برق بسپارید. گفتنی است که در هیچ کدام از استانداردهای معتبر موجود حد بالایی برای این ولتاژ بیان نکرده‌اند اما برخی مهندسین به اشتباه استاندارد IEC ۶۰۹۹۰ را استاندارد مرجع می‌دانند و سپس برای سیستم توزیع برق ایران حداکثر ولتاژ مجاز را ۴ ولت اعلام می‌کنند. اما این مورد را در نظر بگیرید که استاندارد ذکر شده در رابطه با روش‌های اندازه گیری جریان تماس سو جریان هادی حفاظتی خواهد بود. در زمینه کاربرد این استاندارد کاملا آشکار قید شده که این استاندارد محدوده مجازی برای ولتاژ اعلام نکرده است.

سخن پایانی

توجه کنید که سیم نول و ارت دو سیم جدا و متفاوت از هم هستند که بسیاری از فراد آن را به اشتباه یکی می‌گیرند. در این مقاله از سایت کابل کاشان در رابطه با اتصال سیم ارت به نول “ صحبت کردیم امیدوارم که مفید واقع شده باشد.

تاریخ انتشار 1401/04/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اتصال سیم ارت به نول
فهرست مطالب