ارتینگ فشار قوی

ارتینگ فشار قوی سبب محافظت از سیمبان‌ها در هنگام کار با شبکه‌های برق خواهند شد. به عبارتی در دو قسمت محل کار پرسنل بایستی ارتینگ فشارقوی به‌صورت موقت به کار برده شود که از سیمبان‌ها یا پرسنل‌های کاری حفاظت نماید. ارتینگ فشارقوی ابزاری محافظتی است که برای اصلاح قفل نمودن یا بستن خطوط برق بکار برده می‌شود. از این ابزار مانع برق‌گرفتگی برق‌کاران خواهد شد. از اصول مهم ایمنی در هنگام کار بر روی شبکه‌های هوایی برق، استفاده از سیستم ارتینگ فشارقوی است. 

شبکه‌های هوایی برق به‌وسیله این ابزار کاربردی هر سه‌فاز به هم و سپس به زمین متصل می‌گردند. چنانچه شبکه‌ای که سیمبان‌ها یا پرسنل‌های کاری که بر روی آن کار می‌کنند اتصال برق سهواً در آن برقرار شود، مقدار قابل توجه‌ای از برق توسط سیستم حفاظتی به زمین منتقل خواهد شد و ایمنی برق‌کار افزایش می‌یابد. طبق قانون باید در دو سمت محل کار اکیپ از دستگاه ارتینگ فشارقوی موقت حتماً مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این کار جلوگیری از برق‌گرفتگی افراد مشغول به کار روی شبکه‌های برق است.

ارتینگ فشار قوی

در واقع به هنگام اتصال برق ناگهانی در شبکه ممکن است سلامت افرادی که مشغول به کار هستند را به خطر بیندازد؛ بنابراین سیستم ارتینگ از بروز چنین خطراتی جلوگیری می‌کند. استفاده از ارتینگ فشارقوی بدین صورت است که در ابتدا بایستی از قطع شبکه برق اطمینان حاصل کنیم. پس از آن، میله ارتینگ را در زمین قرار داده و سه گیره یا کلمپ مخصوص را برای اتصال به هر یک فازها به کمک چوب استیک یا هات استیک به آن‌ها متصل می‌نمایم. در پایان کابل‌های اتصال به هر فاز را به زمین وصل می‌گردد.

✖️ ❌ مشاهده لیست قیمت سیم ارت در فروشگاه کابل کاشان ❌ ✖️

انواع ارتینگ فشارقوی

انواع ارتینگ فشارقوی وجود دارد که هر یک از آن‌ها برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی انواع ارتینگ‌های فشارقوی خواهیم پرداخت.

ارتینگ فشارقوی بیرونی

در این نوع ارت‌ها تجهیزات در فضای آزاد نصب می‌گردند و عایق مورد استفاده در هوای آزاد خواهد بود. به همین دلیل ایزولاسیون خارجی تجهیزات فشارقوی و هادی‌های تحت ولتاژ به طور کامل تحت تأثیر آلودگی محیط زیست و تغییرات جوی تولید می‌شوند.

ارتینگ فشارقوی داخلی

چنانچه قصد داریم که تجهیزات ارت را در محیط بسته یا در یک محیط سرپوشیده نصب نماییم، این ارت به‌عنوان یک ارتینگ داخلی در نظر گرفته خواهد شد. در این صورت هم ایزولاسیون اکثر هادی‌های تحت ولتاژ به‌استثنای تجهیزات ارتینگ فشارقوی توسط عایق هوا انجام می‌پذیرد. از ویژگی‌های ارت فشارقوی داخلی آن است که ایزولاسیون خارجی تجهیزات فشارقوی و فواصل هوایی ایزولاسیون در محیط بسته تحت تأثیر تغییرات جوی، تغییرات درجه حرارت و آلودگی محیط قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین ایزولاسیون هادی‌ها از اطمینان بیشتری برخوردار خواهد بود. ارتینگ فشارقوی داخلی به سه نوع داخلی باز و نیمه‌باز و بسته تقسیم می‌گردند.

ارتینگ فشارقوی داخلی

پست داخلی باز: ابزارها در این نوع به صورتی نصب می‌شوند که افزون بر این موارد، تمام ابزارهای اساسی نیز نظیر دیسکانکت‌ها، کلیدهای قدرت و… از پشت درب‌های توری که حداقل از یک طرف قابل رؤیت هستند.

پست داخلی نیمه‌باز: در این نوع از ارت‌ها تجهیزات تحت ولتاژ تا ارتفاع قابل دسترسی از هر جهت محفوظ و پوشیده هستند. در ارت داخلی نیمه‌باز از آن قسمت به بالاتر که اغلب تجهیزات دیسکانکت‌ها و شین‌های ارت است در فضای آزاد نصب شده و قابل‌رؤیت خواهند بود.

پست داخلی تمام بسته فلزی: در این نوع ارت داخلی تمام بخش‌های تحت ولتاژ در یک محفظه پوشیده با درب‌های فلزی نصب می‌گردند. به این مدل از پست‌های تابلویی یا پست‌های قفسه‌ای نیز گفته می‌شود. این پست‌ها به دو دسته فیکس یا ثابت و کشویی تقسیم‌بندی خواهند شد.

سخن آخر

ارتینگ فشارقوی موقت از ابزارهای محافظتی هستند که در قانون نیز به استفاده از آن‌ها اشاره شده است. این ابزار کمک می‌کند که در صورت اتصال برق ناگهانی از جان افراد محافظت شده و دچار حادثه برق‌گرفتگی نشوند. انواع ارتینگ فشارقوی شامل ارتینگ فشارقوی داخلی و بیرونی می‌شود. در ارت‌های داخلی تجهیزات و وسایل در فضای داخلی همانند درون ساختمان نصب می‌شود و ارت‌های بیرونی تجهیزات در فضای بیرونی و در هوای آزاد عایق خواهند شد.در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و نظری می‌توانید آن را برای کابل کاشان کامنت کنید.

تاریخ انتشار 1401/07/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب