بهترین سیم برق

بهترین سیم برق: انتقال جریان الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر توسط سیم برق انجام می‌گیرد. انتقال جریان الکتریکی در سیم‌ها توسط بخش هادی یا رسانای سیم صورت می‌پذیرد. به‌عبارتی‌دیگر هادی قسمت داخلی سیم است که وظیفه‌ی انتقال جریان الکتریکی را عهده‌دار است؛ همچنین باهدف جلوگیری از هدایت برق، بر روی هادی روکش یا عایق قرار دارد که همان‌طور که گفته شد مانع از هدایت جریان برق می‌شود. 

سیم‌های برق در سایزهای استاندارد تولید می‌گردند که این سایزها برحسب میلی‌متر هستند. در صنعت برق سیم‌ها با نام‌های خاص و مطابق با استاندارد تعریف می‌شوند. به‌عنوان نمونه NYA برای نشان دادن سیم‌های مفتولی استفاده می‌شود؛ نشان NYAF معرف سیم افشان است. سیم زیر گچی با علامت NYIF مشخص می‌گردد، همچنین سیم G روپوش لاستیکی دارد و سیم Y با شماره ۰٫۷۵ ویژه زنگ اخبار است و نیز سیم T برای فضاهای خشک کاربرد دارد و سیم F برای فضای مرطوب مورداستفاده قرار می‌گیرد. کابل کواکسیال که مخصوص آنتن تلویزیون است نیز از دیگر انواع سیم محسوب می‌شود. از سیم‌های نمره ۱٫۵ برای مدار روشنایی در برق ساختمان استفاده می‌گردد و برای مدار پریزها از سیم‌های نمره ۲٫۵ استفاده می‌گردد.

سیم برق

بهترین برندهای انواع سیم برق

سالیان زیادی است که از ورود نیروی برق به کشور ما می‌گذرد و بر همین اساس طی این سال‌ها شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی، اقدام به تولید و عرضه خدمات مرتبط با نیروی الکتریکی کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید نیروی محرک منازل، صنایع و بسیاری از ارگان‌های اداری و تجاری و غیره برق است. وجود سیم، مثل رگ‌های حیات‌ بخش، برای انتقال جریان الکتریکی لازم و ضروری است و موجب رشد و پیشرفت در همه‌ی عرصه‌ها می‌شود.

در این حوزه برندهای مختلف تولید سیم و کابل، در فضایی سالم و رقابتی به تولید محصولاتی با سطوح کیفی متنوع اقدام نموده‌اند. برندهایی همچون سیم و کابل کاشان، سیم و کابل خراسان. افشار نژاد، سیم و کابل مغان، سیم و کابل البرز، سیم و کابل همدان، سیم و کابل کرمان، سیم و کابل یزد، سیم و کابل سیمکو ازجمله برندهای معتبر درزمینه‌ی طراحی و تولید سیم و کابل در ایران هستند.

مشخصات فنی سیم

سیم‌ها از دو بخش مهم به نام هادی و عایق ساخته‌شده‌اند. هادی سیم‌ها در مدل‌های متنوع از مواد رسانایی مثل مس، روی، طلا، نقره، آلومینیوم، نیکل، آهن، قلع، فولاد و سرب تولید می‌شوند. اغلب رسانای سیم از نوع مس یا آلومینیوم هستند که با توجه به مزیت‌هایی است که این دو جنس نسبت به سایر فلزات دارند. هادی‌ها در سیم‌ها به چند شکل تک مفتولی، گرد تابیده منظم، فشرده تابیده منظم و انعطاف‌پذیر تولید می‌شوند که هرکدام شامل ویژگی‌های خاص هستند و کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

عایق و یا روکش از مواد پلاستیکی غیرقابل اشتعال و ضد رطوبت همچون پی‌ وی‌ سی، پلی‌ اتیلن، پلی‌ پروپیلن و … ساخته می‌شوند که وظیفه آن محافظت از سیم در برابر نوسانات ولتاژی، شرایط محیطی مثل گرما یا سرما، نفوذ رطوبت، صدمات مکانیکی و … است.

لازم است عنوان کنیم که روکش یا عایق باتوجه به نیاز سیستم می‌تواند یک‌ لایه یا چند لایه باشد. عایق سیم مانع از برقراری تماس‌های ناخواسته می‌گردد؛ همچنین رنگ عایق‌ها در انواع سیم‌ها متنوع است که به ما در شناسایی نوع سیم کمک می‌کنند. 

رنگ‌بندی سیم برق

در اینجا باید عنوان کنیم که انتخاب رنگ‌های مختلف سیم جهت ارت، فاز و نول در تأسیسات برق‌ رسانی در کشورهای گوناگون متفاوت است. مثلاً رنگ سیم نول در استاندارد قدیم اروپا آبی و در استاندارد آمریکا خاکستری یا سفید است. در کشور ما مطابق استاندارد سیم و کابل ایران، نشریه صد و ده، رنگ سیم فاز، قرمز یا سیاه است و رنگ سیم نول آبی انتخاب می‌شود.

یکی از استانداردهای معتبر سیم و کابل، استاندارد IEC است که مطابق با استاندارد IEC استفاده از رنگ‌های سیاه، نارنجی، زرد، آبی، فیروزه‌ای، بنفش، قهوه‌ای، قرمز، خاکستری، سفید، سبز، صورتی مجاز هست؛ البته از رنگ‌های سبز و زرد زمانی می‌توان استفاده نمود که موجب خطا در یافتن سیم ارت نشود، زیرا همان‌گونه که می‌دانید رنگ زرد با نوار سبز برای شناسایی سیم ارت استفاده می‌شود.

انواع سیم برق

کاربرد رنگ‌ بندی سیم برق

از کاربردهای اصلی رنگ‌ بندی سیم‌های برق می‌توان به تشخیص نول، فاز و ارت در ساختمان‌های مسکونی و دیگر مراکز تجاری و اداری اشاره نمود. اگر رنگ‌ بندی مطابق با استاندارد انجام نپذیرد، هم خطر برق‌گرفتگی افزایش می‌یابد و هم اینکه، خدمات تعمیر و نگهداری با مشکلات فراوان همراه می‌شود. از مزیت دیگر جهت رنگ‌ بندی سیم‌ها باید به تقسیم بار بین فازها اشاره کرد.

اگر رنگ‌ بندی بر طبق استاندارد انجام نپذیرد، در شناسایی فازها برای تقسیم بار با مشکل مواجه می‌شویم. آگاهی در مورد این موضوع قبل از شروع هر نوع پروژه سیم‌ کشی منزل و همچنین برای ایمنی شما کاملاً ضروری است.

متخصصان، پیمانکاران، تولیدکنندگان، فروشندگان، به‌ویژه برق‌کاران در همه جای دنیا از کدهای مختلف رنگ سیم‌کشی برق جهت نصب سیم و توزیع برق در ساختمان‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌نمایند. برخی از کدهای رنگی سیم‌ها اجباری بوده درصورتی‌که برخی از آن‌ها اختیاری هستند. استفاده از کدهای رنگی در تأسیسات بهترین راهکار برای ردیابی سیم ارت است؛ همچنین موجب صرفه‌جویی در وقت می‌شود و عیب‌یابی را نیز راحت‌تر می‌کند و موجب افزایش ایمنی برای افراد تعمیرکار می‌شود.

نکات مهم در خرید سیم

در هنگام خرید سیم برق لازم است نکاتی را مورد توجه قرار دهید؛ به‌عنوان مثال جنس هادی سیم یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ضخامت یا سطح مقطع سیم نیز از موارد دیگر است که لازم است به آن توجه شود؛ همچنین عایق و روکش سیم نیز باید دارای کیفیت عالی باشد و عاری از هرگونه آسیب‌دیدگی، پارگی و غیره باشد. سیم باید دارای نشان استاندارد باشد و نشان‌های لازم جهت معرفی سیم بر روی روکش درج شده باشد؛ در آخر اینکه سعی کنید نام‌های شناخته‌ شده را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید.

رنگبندی سیم برق
✍️ سخن نهایی

فروشگاه سیم و کابل کاشان، نمایندگی فروش سیم و کابل ابوالفضل کاشان را عهده‌دار بوده و تلاش این فروشگاه بر این است که تمامی محصولات را باقیمت مناسب و کیفیت عالی به دست مصرف‌کننده برساند. این مجموعه دارای چندین سال سابقه‌ی فعالیت در بورس لوازم و تجهیزات برقی در خیابان لاله‌زار تهران است و بدون شک یکی از بهترین مراکز فروش بهترین سیم برق محسوب می‌گردد.

انواع سیم و کابل شیلدار، انواع کابل شبکه‌ای، سیم ارت، کابل ارت، کابل لاستیکی، کابل افشان، کابل مفتولی و … در این فروشگاه به مشتریان عزیز عرضه می‌گردد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آگاهی از قیمت‌ها به سایت ما مراجعه نمایید؛ همکاران و مشاوران فروش ما آماده ارائه‌ی بهترین خدمات به شما عزیزان هستند. نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت کنید.

نوشته شده درتاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین سیم برق
فهرست مطالب