کابل برق

از قرارگیری یک یا چند رشته سیم در کنار یکدیگر، کابل برق ایجاد می‌شود که برای انتقال و هدایت جریان‌های برق و یا سیگنال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های برق بر اساس پارامتر‌های مختلف در مدل‌ها و ساختارهای متفاوت تولید می‌شوند. از کابل برق‌هایی که دارای هادی مسی یا آلومینیومی هستند و روکش پی‌ وی‌ سی دارند، برای محیط‌های داخلی استفاده می‌کنند. اگر قرار است که کابل در معرض حرارت باشد، لازم است از یک کابل برق با عایق نسوز استفاده شود؛ به همین ترتیب مدل‌های متنوعی از کابل برق با کاربردهای گوناگون طراحی و تولید می‌شوند. باتوجه به این که کابل برق از بخش‌های گوناگون مانند هادی، عایق، شیلد، زره و… تشکیل‌شده است.

تغییر در هر کدام از این موارد منجر به ساخت انواع کابل‌ها می‌شود که هر کدام کاربرد خاصی دارند. به‌عنوان‌ مثال، هادی یک کابل از فلزات متفاوتی مانند طلا، مس، آلومینیوم تولید می‌شود که غالباً به علت مناسب بودن میزان رسانایی و قیمت از فلز مس و آلومینیوم در کابل‌ها استفاده می‌گردد.

بهترین سیم و کابل سال ۱۴۰۰

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

مشاهده انواع کابل مفتولی

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

انواع کابل برق

روکش‌های متنوعی از جمله پلی اتیلن، پی‌ وی‌ سی و … به عنوان عایق در کابل برق به کار گرفته می‌شوند؛ همانطور که می‌دانید عایق‌ها حفاظت از هادی و ممانعت از نشت جریان‌های الکتریکی را بر عهده دارند. در ادامه انواع کابل برق مورد بررسی قرار می‌گیرد: 

انواع کابل از لحاظ سطح ولتاژ

بر این اساس کابل‌ها به گروه‌های فشار ضعیف، فشار متوسط، فشار قوی، فوق فشار قوی تقسیم می‌شوند.

انواع کابل‌ها از لحاظ نوع هادی

اغلب از فلز مس یا آلومینیوم با توجه به رسانایی بالایی که دارد، به عنوان هادی کابل استفاده می‌گردد.

انواع کابل از لحاظ ساختار هادی

کابل‌ها بر اساس ساختار هادی به سه مدل کابل افشان، کابل نیمه افشان و کابل مفتولی تقسیم بندی می‌شوند.

کابل برق

💠 💠 💠 💠 💠

مشاهده انواع کابل لاستیکی

💠 💠 💠 💠 💠

انواع کابل از لحاظ نوع عایق

برای عایق‌بندی کابل‌ها از مواد PVC، پلی اتیلن، پلی یورتان و غیره استفاده می‌شود؛ به‌عنوان مثال کابل لاستیکی از سه نوع عایق PVC ،PET،XLPE تشکیل می‌شود.

انواع کابل‌ها ازلحاظ حفاظت الکتریکی

به منظور افزایش حفاظت الکتریکی در برابر نویزها حاصل از میدان مغناطیسی، انواع مختلفی از حفاظ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کابل‌ها از لحاظ حفاظت مکانیکی

از انواع زره‌های فلزی به دور کابل با هدف حفاظت کابل در برابر بریدگی، ساییدگی، ضربات مکانیکی، و … استفاده می‌گردد.

انواع کابل‌ها از لحاظ تعداد رشته

کابل‌های فشار متوسط و فشارقوی از یکتا سه رشته تشکیل می‌شوند و کابل‌های فشار ضعیف از یک تا پنج رشته به‌وجود می‌آیند.

کابل شبکه

کابل زمینی

طراحی کابل زمینی به نحوی است که برای استفاده در محیط‌های داخلی و مکان‌های ثابت است، مناسب است.

کابل مخابراتی

چند زوج سیم به هم تابیده‌ شده کابل مخابراتی را تشکیل می‌دهد که این پیچش مانع از ایجاد نویز توسط اتصال مغناطیسی می‌شود؛ این کابل برای انتقال سیگنال استفاده می‌شود.

کابل افشان

کابل افشان شامل یک یا چند هادی است که از یکدیگر عایق شده‌اند و به‌وسیله یک روکش عایق محافظت می‌گردند.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یک هادی داخلی دارد که به‌وسیله‌ی فویل خارجی پوشش داده شده و توسط لایه‌های عایق محافظت می‌شوند. یک دی‌الکتریک عایق این دو هادی را از یکدیگر جدا می‌کند.

کابل فیبر نوری

سیگنال‌ها توسط کابل فیبر نوری منتقل می‌گردند.

🔶 🔶 🔶 🔶 🔶

مشاهده انواع سیم ارت

🔶 🔶 🔶 🔶 🔶

کابل فشار قوی

کاربرد کابل برق

کابل‌های برق در صنایع مختلف کاربردهای فراوان دارند. از کابل برق برای سیم‌ کشی ساختمان جهت ایجاد روشنایی و همچنین برای به کار انداختن دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید این محصول جزء اساسی‌ترین تجهیزات در صنایع مختلف به شمار می‌آید؛ به‌عنوان مثال در زیردریایی، ارتباطات از راه دور توسط کابل انجام می‌شود که قابلیت انتقال و مخابره سیگنال از دو ایستگاه زمینی برق در بستر دریا را به عهده دارد. کابل قدرت برای انتقال جریان برق متناوب و مستقیم به کار می‌رود که کابل فشار قوی در این مورد بسیار پرکاربرد است.

زره کابل برق

به لایه یا لایه‌هایی که همه‌ی رشته‌ها یا سیم‌های عایق شده کابل را در برگرفته و از کابل در برابر انواع نیروهای مکانیکی و نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کند، زره کابل می‌گویند. همان‌طور که اشاره شد کابل‌های زره دار اغلب در محیط‌هایی که در معرض صدمات مکانیکی، ضربه، کشش، فشار و حیوانات جونده هستند کاربرد دارند.

سیم‌های موجود در این کابل‌ها توسط ورق‌های گالوانیزه، رشته‌های آلومینیومی یا فولادی به‌صورت کامل محافظت می‌گردند. هادی این کابل‌ها از جنس آلومینیوم یا مس است و از عایق‌ها و روکش‌های متفاوتی تولید شده‌اند. در ساختار برخی کابل‌ها از لایه‌های گوناگون کاغذی و فلزی استفاده می‌شود که هر لایه، محافظت از کابل در مقابل یک عامل شیمیایی یا فیزیکی و …را بر عهده دارد؛ از این رو کابل‌ها را بر اساس منعطف بودن و نوع عایق به دو گروه دسته بندی می‌نمایند که عبارت‌اند از:

۱ – کابل‌های مسلح

۲– کابل غیرمسلح

کابل‌های مسلح

کابل‌های مسلح، مانند کابل NKBA و یا کابل NYFGBY کابل‌هایی هستند که هم از لحاظ الکتریکی عایق گردیده‌اند و هم به‌واسطه‌ی وجود نوارهای فولادی، لایه‌های قیراندود، نوار کاغذی و یا غلاف سربی در برابر ضربات مکانیکی، نفوذ رطوبت، تحمل فشار، و عوامل شیمیایی محافظت می‌شوند.

کابل غیرمسلح

کابل‌های غیرمسلح مثل کابل NYY فقط از نظر الکتریکی عایق گردیده‌اند.

کابل غیرمسلح

قیمت کابل برق

ازجمله عوامل مؤثر بر قیمت انواع سیم و کابل می‌توان به میزان انرژی مصرفی، دستمزد نیروهای انسانی، متراژ کابل، متریال تولید، میزان مصرفی مس و عملکرد کابل اشاره داشت؛ همچنین پارامترهای دیگری مثل تورم، رکود و رونق اقتصادی، نوسانات ارز و… نیز بر قیمت‌ها تأثیر گذار هستند.

در واقع فلزات آلومینیوم و مس از رایج‌ترین فلزاتی هستند که به‌عنوان هادی سیم و کابل برق مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین قیمت این فلزات در بازار داخلی و خارجی یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر قیمت‌گذاری سیم و کابل تأثیر می‌گذارد. تغییرات قیمت مواد اولیه‌ای که در ساخت عایق و روکش سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بر قیمت نهایی کابل و سیم مؤثر است.

خرید انواع سیم و کابل

خرید کابل برق

جنس هادی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید کابل مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین باید به حداکثر جریان عبوری از کابل برق توجه نمود. لازم است درباره قطر انتخاب‌ شده ازنظر افت توان، بررسی‌های لازم انجام گیرد. در ضمن باید به میزان افت ولتاژ دقت کرد. از دیگر مواردی که باید به آن توجه نمود، نوع عایق کابل است که باید از قطر مناسب برخوردار باشد و از مواد باکیفیت عالی تولید شده باشد.

کابل را باتوجه به اینکه در چه مکانی قرار است مورد استفاده قرار گیرد باید انتخاب نمود. جنس و نوع خاکی که کابل در آن قرار می‌گیرد نیز در زمان خرید باید لحاظ شود. از موارد دیگری که در حین خرید باید به آن توجه داشت این است که باید نیروهای مکانیکی وارده به کابل مورد بررسی قرار بگیرد و از طرفی شرایط محیطی همچون شرایط آب و هوایی، درجه حرارت پیرامون کابل، شرایط شیمیایی و مقدار انرژی توزیعی نیز بررسی گردد.

سخن نهایی

اکنون لازم می‌دانیم بعد از آشنایی شما با مهم‌ترین نکات خرید کابل برق، یکی از بهترین فروشگاه‌ها جهت خرید کابل برق با قیمت مناسب را به شما معرفی نماییم. فروشگاه کابل کاشان یکی از بهترین مراجع خرید انواع محصولات همچون سیم و کابل فشار ضعیف، کابل دوربین مداربسته، کابل مخابراتی، کابل کواکسیال، کابل جوش، کابل لاستیکی، سیم ارت، کابل ارت و غیره است که این محصولات را باقیمت کاملاً مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

از مشخصه‌های این فروشگاه می‌توان به عرضه محصولات دارای نشان استاندارد و تاییدیه توانیر همچنین فروش به‌صورت عمده و جزئی باقیمت رقابتی و نیز فراهم بودن امکان مرجوعی بار مازاد بر مصرف پروژه، طبق توافق قبلی اشاره نمود. لازم به ذکر است این مجموعه آمادگی‌های لازم جهت همکاری با صنایع مختلف همچون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را نیز دارد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاع از قیمت و خرید انواع محصولات با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ممنون از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای کابل کاشان کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۷ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهترین کابل برق بازار ایران در سال 1400
فهرست مطالب