تفاوت سیم و کابل

سیم و کابل هر دو برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. بدون حضور این دو ابزار، استفاده از انرژی برق ناممکن است و حتی تغییر و تحولات ناشی از اختراع انرژی اتفاق نمی‌افتاد. سیم و کابل هر دو انرژی الکتریکی را به دورترین نقطه انتقال می‌دهند و مکمل یکدیگر هستند. به همین دلیل، خیلی‌ها سیم و کابل را یکی می‌دانند، اما با وجود شباهت‌های زیاد، تفاوت زیادی دارند. برای اینکه تفاوت‌های این دو را به‌خوبی متوجه شوید، باید با تعاریف و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید.

یکی از مهم‌ترین فرق‌های بین سیم و کابل، ساختار آن‌ها است. کابل‌ها علاوه بر روکش دارای شیلد در اطراف هادی است. اما سیم‌ها از یک هادی دارای لایه روکش ساخته می‌شوند. قبل از بررسی تفاوت سیم و کابل برق، به تعریف هر یک می‌پردازیم.

انواع سیم برق

سیم برق از یک سیم دارای هادی یا رسانای جریان الکتریکی ساخته می‌شود و توانایی انتقال جریان برق را به عهده دارد.سیم‌ها از دو جنس هادی آلومینیومی و مسی ساخته می‌شود و در مدل‌های روکش‌دار و بدون روکش در بازار موجود است. سیم‌های بدون روکش دارای یک هادی هستند و بیشتر برای سیم‌پیچی موتورها و موارد صنعتی به کار می‌روند. سیم‌های روکش‌دار نیز باهدف انتقال جریان الکتریکی طراحی‌شده‌اند و برای صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی و اتومبیل‌سازی استفاده می‌شوند.

سیم برق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات صنعتی کاربرد فراوانی دارد و به دلیل انتقال جریان الکتریکی در طرح‌های مختلف مانند سیم مفتول، سیم نیمه افشان و سیم افشان استفاده می‌شود. در ادامه با مدل‌های مختلف سیم برق آشنا می‌شوید:

سیم برق افشان

سیم افشان دارای رشته‌های نازک فلزی از جنس مس است که روی آن لایه‌ای عایق pvc قرار می‌گیرد. انعطاف‌پذیری این سیم‌ها بسیار بالا است و به نام سیم نرم شناخته می‌شود. به همین خاطر، برای سیم‌کشی داخل ساختمان از آن استفاده می‌شود و برای پیچ‌وخم داخلی به‌راحتی قابل‌اجرا است.

سیم برق مفتول

سیم مفتول تنها از یک‌رشته سیم فلزی ضخیم ساخته می‌شود و دارای عایق الکتریکی است. این سیم جز سخت و مقاوم‌ترین سیم‌های برقی است که به نام دیگر سیم مفتول شناخته می‌شود. انعطاف‌پذیری آن نسبت به سیم‌های افشان بسیار پایین است، اما به‌خوبی در برابر عوامل خارجی و فشار و ضربه مقاومت می‌کند.

سیم برق نیمه افشان

از دیگر مدل سیم‌های برق می‌توان به سیم نیمه افشان اشاره کرد که از نظر مشخصات بین سیم‌های افشان و مفتول قرار می‌گیرد. این سیم نیمه افشان دارای رشته‌های فلزی با ضخامت بیشتر است که از یک‌لایه عایق تشکیل می‌شود. انعطاف‌پذیری سیم برق نیمه افشان نسبت به سیم افشان کمتر است، اما ضخامت بیشتری دارد. زیرا از رشته‌های فلزی مقاوم‌تر ساخته می‌شود. معمولاً از این مدل سیم‌ها برای سیم‌کشی در مسیرهای دارای خمش استفاده می‌کنند که استحکام خوبی در برابر ضربات از خود نشان می‌دهند.

انواع سیم برق

انواع کابل برق

کابل برق از یک الی چند رشته سیم به هم تابیده ساخته می‌شود که دارای یک الی چندلایه عایق است. از انواع کابل‌ها برای انتقال جریان الکتریکی از نقطه‌ای به نقطه دیگر یا عبور آن استفاده می‌کنند. مدل‌های مختلف آن تولید شده است که رایج‌ترین کابل‌ها دارای یک آرمور یا زره هستند و در برابر عوامل محیطی بسیار خوبی عمل می‌کنند. مدل‌های دیگر از یک شیلد ساخته‌شده‌اند که مقاومت خوبی دارند و از ایجاد نویز جلوگیری می‌کنند.

کابل برق در طرح‌های مختلف تولید می‌شود. مشخصات آنها بسیار متفاوت است و از نظر جنس، سطح ولتاژ و کاربرد با یکدیگر فرق می‌کنند. در این قسمت با انواع کابل‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا می‌شوید:

انواع کابل از نظر جنس هادی

کابل‌ها از نظر نوع هادی از دو جنس آلومینیوم و مس ساخته می‌شوند. هادی داخل کابل‌ها دارای انواع مختلف همچون مفتول، کابل افشان و نیمه افشان است. معمولاً کابل‌های آلومینیومی به حالت مفتول و نیمه افشان ساخته می‌شود و هادی‌های مسی با فرم‌پذیری بیشتر برای کابل‌های افشان به کار می‌رود.

کابل از نظر ولتاژ

 یکی دیگر موضوعاتی که در دسته‌بندی انواع کابل به کار می‌رود، سطح ولتاژ است. کابل‌ها از نظر این ویژگی به دسته بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • کابل فشارقوی (کابل قدرت)
  • کابل فوق فشارقوی
  • کابل فشار متوسط
  • کابل فشارضعیف (کابل سبک)

انواع کابل از نظر کاربرد

از دیگر پارامترهای مهم که در دسته‌بندی انواع کابل برق مطرح می‌شود، کاربرد آنها است. کابل‌ها دارای کاربرد بسیاری هستند و به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • کابل کنترل
  • کابل خود نگه‌دار
  • کابل کواکسیال
  • کابل مخابرات
  • کابل فیبر نوری
  • کابل ابزاردقیق
  • کابل شبکه
  • کابل مونتاژ

تفاوت های سیم و کابل

اگرچه سیم و کابل شباهت زیادی با یکدیگر دارند، اما تفاوت‌های آنها از نظر جنبه‌های مختلف قابل‌بررسی است:

ضخامت

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های سیم و کابل، ضخامت آنها است. کابل‌ها به دلیل داشتن عایق و روکش بیشتر، ضخامت بیشتری نسبت به سیم‌ها دارد. همچنین از سیم‌ها تشکیل می‌شوند و نسبت به سیم دارای ضخامت بالاتری است.

وزن

اگر وزن سیم و کابل دارای یک متراژ یکسان را مقایسه کنید، متوجه وزن بیشتر کابل نسبت به سیم می‌شوید. کابل‌ها از تعداد رشته‌های بیشتر و عایق‌های ضخیم‌تر ساخته می‌شوند و به همین دلیل وزن بیشتری نسبت به سیم‌ها دارند.

تحمل ولتاژ

کابل‌های برقی نسبت به سیم‌ها تحمل ولتاژ بیشتری دارند. اما سیم‌ها ولتاژهای بالا را نمی‌توانند به‌خوبی تحمل کنند و نسبت به کابل‌ها ضعیف‌تر هستند. پس کابل‌ها برای جابه‌جایی جریان الکتریکی در فواصل طولانی پیشنهاد می‌شوند.

تعداد رشته

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی سیم و کابل، تعداد رشته‌های درون آنها است. سیم‌های الکتریکی به حالت تک رشته و دارای سطح مقطع‌های مختلف ساخته می‌شوند. اما کابل‌ها دارای یک الی چند رشته هستند.

مقاومت

کابل‌ها به دلیل ساختار مستحکم‌تر و دارابودن ژاکت، شیلد اضافی، زره و آرمور مقاومت برند و دوام بیشتری نسبت به سیم‌ها از خود نشان می‌دهند.

عایق

از دیگر اصلی‌ترین تفاوت سیم و کابل می‌توان به تعداد عایق آنها اشاره کرد. برای هر هادی کابل‌ها یک عایق جداگانه در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که هسته دارای جریان الکتریکی سیم‌ها عایق جداگانه‌ای ندارد.

سطح مقطع

کابل‌ها در سطح مقطع‌های مختلف طراحی می‌شوند و برخی مدل‌های آن دارای سطح مقطع ۲۴۰ میلی‌متر مربع یا بیشتر نیز است. اما سیم‌ها از نظر سطح مقطع پایین‌ترند و تنها در برخی مدل‌های محدود مانند سیم آرت در سطح مقطع‌های بزرگ‌تر حدود ۱۵۰ میلی‌متر مربع طراحی می‌شوند.

تفاوت سیم و کابل

سخن پایانی

با بررسی تفاوت سیم و کابل می‌توان به ماهیت اصلی هر کدام پی برد و بهتر متوجه می‌شویم کدام یک برای چه هدفی طراحی شده است. سیم‌های به‌صورت تک هادی هستند و برای جابجایی بارهای مکانیکی، سیگنال‌های برق و… کاربرد دارد. اما از کابل‌ها برای جابجایی انتقال نیرو و سیگنال‌های الکتریکی در شرایط سخت استفاده می‌شود. استحکام و مقاومت کابل‌ها نسبت به سیم‌های برقی بالاتر است و هر دو در تنوع بالایی ساخته می‌شود.

کابل کاشان یکی از مراکز فروش انواع سیم و کابل واقع در لاله زار جنوبی می‌باشد که می‌توانید در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا راهنمایی؛ با شماره‌های مندرج در وبسایت شرکت تماس حاصل فرمایید و از نظرات کارشناسان و متخصصان این شرکت جهت دستیابی به پاسخ سوالات خود یا ثبت سفارش خود بهره‌مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت سیم و کابل
فهرست مطالب