تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

کابل افشان

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی: همه کابل‌های برق به صورت تک سیم یا چند سیم تولید می‌شوند که کابل افشان از نوع چند سیم یا چند رشته آن‌ها است و هر سیم یک عایق دور خود دارد و همه سیم‌های عایق‌دار با هم در یک غلاف کلی قرار دارند، یک کابل چند سیم تک رشته یا کابل افشان را تشکیل می‌دهند و در انواع کابل ارت، سبک، شیلد دار، قدرت، آلومینیومی و کابل لاستیکی ساخته می‌شوند؛ همچنین در مدل‌های دو سیم، سه سیم، چهار سیم، پنج سیم و شش سیم وجود دارند. جنس رشته‌های (هادی) نازک این کابل از مس آنیل شده و عایقی که در آن‌ها استفاده شده، کابل‌های سبک pvc نوع D و کابل‌های قدرت pvc نوع A ایجاد شده است.

سابقه ساخت و تولید کابل افشان به دهه ۷۰ میلادی برمی‌گردد و اصلی‌ترین ویژگی آن قابلیت انعطاف‌پذیری بالای آن است که به آن کابل نرم می‌گویند و به هر شکل بخواهید آن را می‌توان خم کرد؛ به همین علت در صنایع مختلف و بیشتر در مکان‌هایی که نیاز به پیچش و تغییر شکل است، به کار می‌رود. در تولید کابل‌های افشان استانداردها و قوانین مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرد که استاندارد ایرانی و بین‌المللی دو بخش مهم از آن‌ها هستند.

برای مثال استاندارد ISIRI ۳۰۸۴ برای ایران و IEC ۶۰۲۲۸ استاندارد سطح جهانی برای کابل افشان گروه ۵ و ۶، استاندارد ISIRI ۶۰.۰۶ ایران و IEC ۰.۶۰۲۲۷ جهانی برای کابل افشان ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت و سطح مقطع ۰.۵، ۰.۷۵ و ۱ میلی‌متر مربع و همینطور استانداردهای ISIRI ۶۰.۰۲ ایران و IEC ۰.۶۰۲۲۷ جهانی کابل‌های انعطاف‌پذیر که ولتاژ ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت و سطح مقطع بیش از ۱ میلی‌متر مربع داردند، باید رعایت شوند.

کابل افشان

کابل مفتولی

کابل مفتولی یا تک سیمه، کابلی است تک رشته از جنس مس که توسط یک عایق یا روکش پلیمر جنس pvc پوشیده شده است که انواع آن‌ها می‌توانند ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ و در مقطع ۰.۵ و ۰.۷۵ و ۱ میلی‌متر مربع داشته باشند. کابل مفتولی که از ۱ میلی‌متر مربع بیشتر باشد، ولتاژ ۴۵۰ و ۷۵۰ برای آن‌ها تعیین می‌شود. در سیم‌های مفتولی سایز تا ۱۰ میلی‌متر و سطح مقطع ۱۰ میلی‌متر می‌رسد؛ همچنین در بسته‌های ۵۰ کیلو‌گرمی وزن دارند و ضخامت تک رشته سایز یک آن ۱.۱۳ میلی‌متر و ضخامت تک رشته سایز ۱۰ آن ۳.۳۷ میلی‌متر تغییر می‌کند.

کابل مفتول به دو صورت سیم خشک یا سیم ثابت تولید می‌شود که سیم خشک در سیم‌ کشی تابلو تبلیغاتی و توزیع‌ کننده برق استفاده می‌شود و جریان برق را عبور می‌دهد و نوع ثابت که انعطافی ندارد در لوله‌ها و زیر گچ استفاده می‌گردد. این نوع کابل‌ها از نظر اقتصادی قیمت مناسبی دارند و در مقابل نم و رطوبت زنگ‌زدگی اندکی دارند، در آب و هوای مناسب عمر بالایی دارند و حدود ۷۰ سال عمر را در مقابل پیچیدگی و ساییدگی مقاوم هستند. این نوع اگر با گالوانیزه گرم ساخته شده باشد، با هر شرایط آب و هوایی سازگاری دارد و دسترسی افراد به آن در همه شهرها آسان است.

کابل مفتولی

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

مشاهده انواع کابل افشان

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ 

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی چیست؟

کابل‌های چند رشته افشان و کابل مفتولی هر کدام مشخصات و ویژگی‌هایی دارند که مقایسه کردن این دو به شما برای انتخاب بهتر کابل دلخواه کمک می‌کند و در ادامه به بررسی تفاوت‌هایی که میان کابل افشان و کابل مفتولی وجود دارد، می‌پردازیم:

🔶 از دید انعطاف‌پذیری: مهم‌ترین تفاوتی که کابل افشان و کابل مفتولی دارند، در انعطاف‌پذیری آن‌هاست که نوع افشان انعطاف بیشتری نسبت به نوع مفتولی دارد.

🔶 از دید مقاومت: مقاومت اهمی کابل مفتولی بیشتر از کابل افشان است که علت آن پیچ و تاب و طول کابل زیاد در کابل‌های مفتولی است.

🔶 از دید کاربرد: احتمال کمی برای اتصال در کابل مفتولی وجود دارد و در نوع افشان به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، درصد شکنندگی خیلی کمی دارند؛ به همین علت هر کدام کاربردی دارند. برای مثال کابل‌های افشان به خاطر انعطاف‌ پذیری در ماشین‌آلات و تابلو فرمان عملکرد بهتری دارند.

🔶 از دید اتصال: اتصال در کابل مفتولی کمتر از کابل قابل انعطاف افشان است.

🔶 از دید ساییدگی و خوردگی: میزان مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی در کابل‌های مفتولی بیشتر از کابل‌های افشان است و نیرومندی بیشتری دارد.

🔶 از دید قیمت: کابل‌های مفتولی با قیمت کمتر و به صرفه‌تر به نسبت کابل‌های افشان عرضه و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

فرق بین کابل افشان و معمولی

کاربرد کابل افشان و کابل مفتولی

کاربردی‌ترین نوع کابل موجود در بازار کابل‌های افشان هستند که ویژگی‌هایی مثل قدرت فشار مکانیکی زیاد (انعطاف‌ پذیری بالا) دارند که در فاصل‌های کوتاه استفاده می‌شوند. در ساختمان سازی بیشتر از این نوع استفاده می‌شود و در فاصله‌های طولانی قابل استفاده نیستند و قدرت آن‌ها باتوجه به قطرشان تعیین می‌شود. از کابل شیلد دار افشان در پمپ شناور چاه عمیق به کار می‌رود. این کابل‌ها به علت بالا رفتن حجم موتور به وسیله عایق‌های مجزای آن، کاربردی در موتورها ندارد.

کابل قدرت در محیط‌هایی مثل نیروگاه برق، محیط صنعتی و فضایی که خطر آسیب وجود ندارد، به کار می‌رود. پر استفاده‌ترین نوع کابل‌های افشان را می‌توان کابل لاستیکی نامید که در برق‌ کشی و انتقال انرژی قابل استفاده است. سیم ارت افشان برای جلوگیری از برق گرفتگی به زمین متصل می‌شود و وظیفه آن این است که هر جریان الکتریکی که به آن وارد شد را به طور کامل به زمین انتقال می‌دهد، همچنین کابل زوجی شامل سیم‌هایی است که برای کاهش اختلالات مغناطیسی دور هم پیچیده شده‌اند.

این نوع کابل‌ها به علت مقاومت بالایی که دارند، به طور معمول کاربرد زیادی در صنایع گوناگون دارند و در کابل‌کشی ساختمان (در آجر کاری و بتن کاری) استفاده می‌شوند و ویژگی منحصر به فرد آن درصد زنگ‌زدگی کمی است که در آن‌ها اتفاق می‌افتد، بنابراین در مکان‌هایی خیس، مرطوب، باز، بسته، زیر زمین و بتن به‌طور کل در همه جور شرایط اقلیمی قابل استفاده هستند. کاربردهای دیگری که کابل‌های مفتولی دارند، در ساخت تابلو برق، لوله‌های خرطومی، توزیع برق نیروگاه‌ها است، همچنین در عایق‌کاری موتورخانه‌ها، گل‌آرایی و رابیتس‌ بندی از کابل‌های مفتولی نمره ۱۸ و ۲۰ استفاده می‌گردد.

تفاوت اصلی کابل افشان و معمولی
سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای کابل کاشان کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی
فهرست مطالب