تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف از جمله مطالبی است که در این بخش به آن می‌پردازیم. شناخت بهتر انواع کابل‌ها به شما کمک می‌کند تا از تلفات بیشتر کابل جلوگیری کنید. برای این که به خوبی بتوانید تفاوت بین این دو را شناسایی نمایید، باید ابتدا بدانیم کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ در حالت کلی کابل‌ها از دو لایه عایق و هادی تشکیل می‌شود. هادی اصلی‌ترین بخش کابل است که برای هدایت جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب از جنس آلومینیوم و یا مس است. در زیر دو کابل فشار قوی و فشار ضعیف را به شما توضیح می‌دهیم.

کابل‌های افشان در انواع کابل فشار ضعیف، کابل قدرت، کابل ارت، کابل‌های کنترل، کابل‌های کولری و انواع دیگر تولید می‌شود. این نوع کابل به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، در بسیاری از صنایع الکتریکی و برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به علاوه از کابل‌های افشان بیشتر در مکان‌هایی که نیاز به پیچش و انعطاف زیادی هست، استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که کابل افشان انعطاف‌پذیر و کابل‌های مفتولی جزء اولین کابل‌های تولیدی در اکثر کارخانه‌های سازنده سیم و کابل هستند.

کابل فشار قوی

کابل فشار قوی

به کابل‌هایی که فشار بالایی دارند و قادر هستند جریان‌های بالای ۳۰ کیلو وات را از خود عبور دهند، کابل قدرت یا کابل فشار قوی می‌گویند. این کابل‌ها به طور کلی برای منتقل کردن انرژی بالا الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل شامل یک لایه عایق و یک لایه رسانا است که دارای یک لایه محافظ فلزی و نیمه مخروطی است. کابل‌های فشار قوی اغلب دارای یک لایه روکش آلومینیومی با هسته فولادی است که به دلیل انعطاف پذیری بالا، می‌توان مقدار به خوبی آن را در تمامی مکان‌ها نصب کرد. یکی از مهم‌ترین مزایای کابل‌های فشار قوی می‌توان به افزایش میدان الکتریکی موجود در کابل‌ها اشاره کرد.

کاربرد کابل فشار قوی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در میزان ولتاژ این کابل‌ها است؛ بدین صورت که کابل‌های فشار قوی می‌توانند تا بیش از ۳۰ وات انرژی را نیز از خود عبور دهند، به همین دلیل از این کابل اغلب برای منتقل کردن الکتریسیته از نیروگاه‌ها به شبکه‌های توزیع برق، یا شبکه‌های مرکزی کاربرد دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربرد کابل فشار قوی برای منتقل کردن برق از شهری به شهر دیگر به کار می‌رود.

می‌توان از این کابل برای دکل‌های بزرگ بین شهری، شبکه و کانال توزیع زیرزمینی و توزیع برق استفاده می‌شود. از طرفی کابل‌های فشار قوی در صنایع و کارخانجات بزرگ که به برق پرقدرت و بالایی نیاز است، بالاترین کاربرد را دارد. از دیگر کاربرد کابل فشار قوی می‌توان به کاربردهای صنعتی، بر روی دکل‌های بین شهری و بزرگ، متصل کردن فیبر نوری و انتقال دادن ولتاژ بالا در زیرزمین اشاره کرد.

کابل فشار ضعیف

کابل فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف همان طور که از نامشان مشخص است برای مواردی که نیاز به ولتاژ پایین است به کار می‌رود. بازه ولتاژی این کابل‌ها بین ۵۰۰ تا ۱۰۰ ولت است و می‌تواند به خوبی روشنایی مورد نیاز برای ساختمان را تامین کند و این ویژگی مهم‌ترین تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف است. هادی کابل‌های فشار ضعیف شامل کابل ارت، کابل افشان، نیمه افشان سکتور، نیمه افشان گرد، تک لا و… می‌شود. برای افزایش میزان مقاومت این کابل‌ها از روکش پی وی سی استفاده می‌کنند تا میزان مقاومت آن را افزایش دهند. سیم ارت نیز از دیگر کابل‌های فشار ضعیف است که در دستگاه‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها از استاندارد خاصی پیروی می‌کنند تا بتوانند به خوبی کارکرد داشته باشند.

کابل‌های فشار ضعیف به صورت استاندارد طراحی و تولید می‌شود و برای نصل این کابل در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت بیشتر است، از روکش‌های مسی برای افزایش مقاومت آن استفاده می‌کنند. از جمله مزایای کابل‌های فشار ضعیف می‌توان به برق کشی مراکز تجاری نیز اشاره کرد.

کاربرد کابل فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف دارای رشته‌های هادی متنوعی است و با روکش‌های مختلفی ساخته می‌شود و برای ولتاژهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیانی ساده از این کابل برای برق کشی ساختمان و تامین روشنایی استفاده می‌شود. به طور کلی هر دستگاه و یا ساختمانی که به فشار برق کمی نیاز داشته باشد، از این کابل بهره می‌برد. کابل‌های فشار ضعیف با هدف انتقال دادن الکتریسیته در خطوط توزیع، ایستگاه‌های قدرت، انتقال نیروی محرکه به تاسیسات داخلی و خارجی، الکتروموتورها و… بیشترین کاربرد را دارد. علاوه بر آن، از کابل‌های فشار ضعیف در داخل زمین و یا درون کانال‌ها برای شبکه‌های صنعتی و تاسیساتی و صنعتی به کار می‌رود. کابل‌های فشار ضعیف به عنوان کابل مفتولی نیز استفاده می‌شود.

فرق بین کابل فشار قوی و فشار ضعیف

فرق کابل فشار قوی و فشار ضعیف

◀️ یکی از اصلی‌ترین تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در ساختار این دو کابل است. در کابل‌های فشار قوی چند لایه نیمه هادی خارجی و داخلی وجود دارد که کابل‌های فشار ضعیف فاقد این ویژگی است.

◀️ عایق به کار رفته نیز از دیگر تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف به شمار می‌رود. در کابل‌های فشار ضعیف از عایق‌های پلی اتیلن کراس استفاده می‌شود و در کابل‌های فشار قوی از عایق‌های پلیمری.

◀️ کابل‌های فشار قوی ضخامت بیشتر و در نتیجه وزن بالاتری دارند و در مقابل کابل‌های فشار ضعیف دارای ضخامت کمتر و وزن پایین‌تری نیز می‌باشند.

◀️ در کابل‌های فشار قوی افزایش ولتاژ باعث افزایش میدان الکتریکی می‌شود؛ همچنین این کابل‌ها دارای تک لایه نیمه هادی هستند تا از برخورد عایق با سطحی صاف جلوگیری کنند.

با توجه به موارد عنوان شده در بالا، طبیعی است که قیمت کابل‌های فشار قوی و فشار ضعیف در قیمت با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

سخن نهایی

همان طور که در بحث تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف متوجه شدید، کابل‌های فشار قوی برای ولتاژهای بالا و کابل‌های فشار ضعیف برای فشارهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً کابل‌های فشار قوی برای تامین روشنایی مورد نیاز برای ساختمان و نیروی برق در وسایل و لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود و از کابل‌های فشار قوی برای تامین نیروی مورد نیاز برای صنایع و نیروگاه‌های برق؛ در نتیجه این دو کابل در مواردی از جمله ضخامت، وزن، عایق، قیمت و… با یکدیگر تفاوت دارند. برای این که کابل فشار قوی و ضعیف با کیفیت اصلی در اختیار شما قرار گیرد، باید به فروشگاه‌هایی نظیر کابل کاشان مراجعه کنید. ممنون از اینه ما را تا پایان این مقاله  همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت بگذارید.

نوشته شده در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف
فهرست مطالب