سیم ارت اجاق گاز

سیم ارت اجاق گاز: این روزها برای افزایش ایمنی در بسیاری از لوازم برقی یا تمام آن‌ها از سیم ارت استفاده می‌شود، چرا که این سیم از برق گرفتگی افراد جلوگیری می‌کند و درعین حال هم از خود دستگاه در برابر اضافه ولتاژ مراقبت می‌کند. سیم ارت اجاق گاز هم به همین صورت است؛ یعنی نشتی جریان برق به زمین انتقال داده و از خسارت‌های مالی و آتش سوزی هم جلوگیری می‌کند. گفتنی است که در اغلب اوقات ممکن است که در هنگام دست زدن یا تماس با اجاق گاز دچار برق گرفتگی بسیار خفیفی شوید که در این صورت نشتی جریان برق رخ می‌دهد، این نشتی ممکن است که در اثر دلایل مختلفی رخ دهد؛ بنابراین باتوجه به آن چه که گفته شده لازم است که از سیم ارت استفاده شود، چه برای اجاق گاز چه برای هر وسیله دیگری که با برق کار می‌کند.

زمانی که بدنه اجاق گاز برقدار می‌شود، فقط یک تعمیرکار حرفه‌ای است که می‌توند آن را رفع کند چرا که علت آن به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود لذا دلایل مختلفی همچون موارد زیر ممکن است منجر به این موضوع شده باشند:

💠 آب شدن یا پوسیدگی روکش سیم اجاق گاز

💠 شستشوی اجاق گاز زمانی که به برق وصل است.

💠 داخل کردن اجسام فلزی داخل این اجاق‌ها

💠 اضافه ولتاژهای ناگهانی و…

نصب سیم ارت اجاق گاز

نصب سیم ارت اجاق گاز

در ابتدا لازم است بدانید سیستم ارتینگ از یک سیم ارت و یک چاه ارت تشکیل شده که انتقال دهنده جریان الکتریکی به زمین هستند. برای نصب کردن آن بایستی بدنه اجاق گاز یا نوع مصرف کننده‌ای که داریم توسط یک رشته سیم به سیم ارت وصل شود. حال طرف دیگر سیم ارت به چاه ارت یا سیستم لوله کشی خانه وصل می‌شود. در حقیقت چاه ارتی که حفر می‌شود در عمیق زمین است و این چاه تا زمانی که به رطوبت برسد بایستی که حفر شود.

داخل این چاه یک صفحه مسی قرار دارد که آن را به یک سیم مسی جوش زده‌اند. اصولاً اطراف صفحه مسی را با بتونیت پر می‌کنند و سپس سیم را به بیرون از چاه ارت هدایت می‌کنند. سیم مسی از این بخش به تمام دستگاه‌های الکتریکی و یا اجاق گاز نصب می‌شود و از آن‌ها در برابر اضافه ولتاژ محافظت می‌کند.

این روزها کابل ارت را با برندهای مختلفی در بازار مشاهده می‌کند و هر کدام از آن‌ها از درجه کیفیت متفاوتی برخوردار هستند. برای انتخاب بهترین کیفیت کابل ارت بایستی به مراکز فروش معتبر مراجعه کنید.

سیم ارت اجاق گاز

رنگ بندی سیم ارت در اجاق گاز

رنگ سیم ارت اجاق گاز معمولاً سبز و زرد داست، بایستی از یکی از رنگ‌ها حداقل به اندازه ۳۰٪ و حداکثر به اندازه ۷۰٪ از سطح رشته را بپوشاند و دیگری بقیه سطح را پوشش دهد. توجه داشته باشید که در سیم‌هایی که به رنگ زرد و سبز هستند منظور شناسایی سیم است که برای اتصال زمین و یا تدابیر حفاظتی شبیه به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساساً برای مشخص کردن رشته سیم نول از رنگ آبی استفاده می‌کنند، اما در صورتی که سیم نولی در کار نباشد می‌توان از این رنگ برای مشخص کردن هر رشته‌ای از کابل بجز رشته مخصوص اتصال زمین یا هادی حفاظتی استفاده کرد.

در واقع برای تولید کردن سیم و کابل‌های مختلف از رنگ‌های متفاوتی استفاده می‌شود که کابل افشان از این قضیه مستثنی نیست. کابل افشان یک کابل انعطاف‌پذیر است که باتوجه به مشخصاتی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیم ارت

نحوه اتصال سیم ارت اجاق گاز

برای نصب سیم ارت اجاق گاز لازم است که مراحل زیر طی شود:

» سیم اجاق بایستی که به دو شاخه‌ای ارت‌دار در زیر کابینت‌ها متصل شود.

» نباید سیم اجاق گاز را به پریزی که بالای اجاق است وصل کنید چرا که حرارت مستقیم منجر به سوختگی سیم می‌شود و در نهایت برق گرفتگی رخ می‌دهد.

» سیم ارتی که برای اجاق گاز استفاده می‌شود، دارای اتصال ارت است، زمانی که سیم کشی ساختمان به سیم ارت مجهز باشد، سرویس کار بایستی که اتصال مربوط به آن را برقرار کند. اگر سیم کشی ساختمان به سیم ارت مجهز نباشد، سرویس کار نمی‌تواند که این اتصال را برقرار کند.

» توجه کنید که سیم ارت حتما به رنگ سبز و زرد است.

» توجه کنید که برای اتصال اجاق برق و محافظت از وسیله لازم است که از محافظ برق بهره ببرید تا درصورتی که نوسانات برقی وجود داشته باشد، آسیبی به قطعات الکترونیکی دستگاه وارد نشود.

کابل مفتولی آن دسته از کابل‌هایی است که برای نصب ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد و انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به سایر کابل‌ها دارد. کابل مفتولی را باکیفیتی عالی و قیمتی مناسب می‌توانید از فروشگاه معتبر کابل کاشان تهیه کنید.

سخن نهایی

در این مطلب سیم ارت اجاق گاز و کاربرد آن و نحوه اتصال و رنگ بندی آن را مورد بررسی قرار دادیم امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. این کابل‌ها همچون سایر کابل‌ها از مشخصات فنی خاصی برخوردار هستند و در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل زوجی هم در شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود که درجه کیفیت آن‌ها متفاوت خواهد بود.

برای تهیه بهترین برند کابل زوجی را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی کابل کاشان مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت. 

نوشته شده در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیم ارت اجاق گاز
فهرست مطالب

این مقاله برای اطلاع رسانی در رابطه با نحوه اتصال سیم ارت به اجاق گاز می‌باشد و این فروشگاه

هیچ خدمتی در زمینه‌ی فروش اجاق گاز ارائه نمی‌دهد.