سیم کشی آسانسور

آسانسورها، متناسب با ظرفیت موردنیاز ما، محل قرارگیری و همین‌طور نحوه تأمین جریان برق، انتخاب و طراحی می‌گردند. سیم‌ کشی آسانسور شامل مراحل مختلفی مانند نصب و انتخاب تابلو آسانسور، ارتینگ و کابل‌کشی به‌صرفه و مناسب است.

توجه نداشتن به استانداردهای سیم‌کشی برق آسانسور می‌تواند هزینه‌های زیادی در زمینه عملیات تعمیر و نگه‌داری به همراه داشته باشد. در ادامه به توضیح بیشتری پیرامون آسانسور می‌پردازیم و با ساختار آسانسور بیشتر آشنا خواهیم شد:

💠 برق تمامی سیستم‌های آسانسور که شامل چراغ‌ها و پریزهای موجود در موتورخانه و چاله آسانسور است توسط یک کابل ۵ رشته تأمین می‌شود.

💠 کنتور عمومی برای ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند، یک کنتور ۳ فاز بوده که تمامی ساکنین آن مجتمع مسکونی در پرداخت هزینه‌های مصرفی شریک هستند. این کنتور در کنار سایر کنتورهای برق دیگر، یعنی در تابلوی کنتورها نصب می‌شود.

💠 در بیشتر مواقع برای آسانسورهایی با وزن ۵/۵ کیلووات یا حتی کمتر و تا ارتفاع ۶ طبقه و ظرفیت جابجایی بین ۴ تا ۶ نفر، از کابل ۵ در ۶ استفاده می‌شود. برای موتورهای آسانسور باقدرت ۹/۵ کیلووات که معمولاً ظرفیت جابجایی تا ۱۰ نفر رادارند، از کابل ۵ در ۱۰ استفاده می‌کنند.

💠 زمانی که می‌گوییم یک کابل ۵ در ۶ (۶*۵) است، یعنی در داخل آن کابل ۵ رشته سیم با نمره ۶ وجود دارد.

💠 کابل اصلی باید از کنتور عمومی شروع شود و باید به‌وسیله لوله برق فولادی یا لوله برق نسوز به داخل چاله آسانسور برسد. بعد ازآنجا به سمت بالا و تا اتاقک موتورخانه ادامه پیدا می‌کند و به تابلوی قدرت یا تابلوی سه فاز متصل می‌شود. لوله‌های فولادی یا لوله‌های نسوز که کابل اصلی از داخل آن رد شده است، باید به فاصله هر ۲ متر به دیواره چاله آسانسور محکم بسته شود.

سیم کشی آسانسور

سیستم ارت آسانسور

اجرای سیستم ارت ساختمان بسیار حساس و مهم است. باید همه تجهیزات و اتصالات به‌طور کامل و با دقت و بر اساس استاندارد و دستورالعمل‌های مربوط به خود مورداستفاده قرار گیرد و در اتصالات به نحوه صحیح، بسته و چفت شوند. در مورد قطع نول که در سیستم ارت وجود دارد می‌توان گفت ممکن است در اثر جوشکاری به دلیل نوسانات برق به برخی از اجزای حساس آن آسیب وارد شود.

در رابطه با تفاوت ارت و نول می‌توان گفت ارت یک پارامتر فیزیکی است که دارای اختلاف‌پتانسیل صفر است و بدلیل اینکه صفر بی‌نهایت خواهد بود، بنابراین هر ولتاژی که به آن متصل می‌شود نیز صفر می‌گردد. عموماً به همین علت است که نول را به کابل ارت متصل می‌کنند، با این تفاوت که نول در صورت متعادل نشدن می‌تواند برق‌دار شود.

در هر مدار الکتریکی جهت ایجاد جریان و اتصال سیستم به دو جریان منفی و مثبت نیاز خواهیم داشت که جهت مثبت را فاز و جهت منفی را نول می‌نامند. سیم نول همان سیم بدنه است که در مدارهای الکتریکی به بدنه وصل می‌شود، همانند مدار سیم‌کشی اتومبیل که کابل نول را به بدنه متصل می‌کنند، اما سیم ارت سیم تخلیه الکتریسیته ساکن است که در مدار آن را به زمین متصل می‌کنند و یا در مدارهای خیلی بزرگ با جریان زیاد، در چاه ارت نصب می‌شود؛ مثلاً می‌توان ساختمان‌های بزرگ را در نظر گرفت که در آن‌ها رعدوبرق گیر نصب می‌گردد و یک میله فلزی جریان الکتریسیته رعدوبرق را گرفته و توسط یک سیم قوی که چاه ارت متصل شده، جریان به زمین انتقال پیدا می‌کند.

سیستم ارت آسانسور

سیم‌کشی شستی آسانسور

شستی یا شاسی، از دو بخش اصلی سوییچ و نمایشگر نوری تشکیل‌شده است. روشن شدن نمایشگر نوری برای شاسی‌های احضار آسانسور در طبقات، یعنی پذیرش و ثبت درخواست کاربر توسط سیستم کنترل آسانسور است. معمولاً از تک سوییچ یا میکروسوئیچ برای قطع و وصل الکتریکی در آسانسور استفاده می‌گردد. بیشترین ولتاژ کار این سوییچ‌ها حدود V۳۰ بوده و حداکثر جریان مجاز موردنیاز حدود A۵۰ است، همچنین معمولاً طول عمر مکانیکی و الکتریکی سوییچ‌ها بین ۰۰۰/۱۰۰ تا ۰۰۰/۵۰۰ بار خواهد بود. برای نمایشگر نوری معمولاً از تعدادی دیود نورانی استفاده می‌شود. بیشترین ولتاژ کار مجاز مجموعه نمایشگر معمولاً۳۰ و جریان عبوری آن حدود ۱۰ است.

دیودهای نورانی و کابل زوجی علاوه برداشتن ظرافت در کارایی، از طول عمر و همچنین دوام بالایی برخوردار هستند. کابل‌های زوجی و دیودهای نوری به قطبیت ولتاژ وارد شده حساس هستند. برای آسانی شناسایی خطوط سوییچ و نمایشگر، در بیشتر مواقع مدار مربوطه در پشت چاپ می‌شود. برای هر دو سیم سوییچ از رنگ زرد استفاده خواهد شد و همچنین از رنگ‌های قرمز و مشکی به ترتیب برای سیم‌های منتهی به قطب مثبت و منفی نمایشگر استفاده می‌کنند.

سیم‌کشی شستی آسانسور

روش‌های متداول سیم‌کشی شستی آسانسور

♦️ روش موازی: از روش موازی برای دو سیم با دو خط مجزا برای سیگنال‌های سوییچ و نمایشگر نوری استفاده می‌گردد. این روش در آسانسورهای قدیمی کاربرد بیشتری داشته و امروزه تقریباً استفاده از این روش رایج نیست.

♦️ روش موازی تک سیم: از این روش برای سیگنال‌های سوییچ و نمایشگر نوری استفاده می‌شود؛ این روش امروزه بیشتر در آسانسورهای معمولی با طبقات کم و متوسط مورداستفاده قرار می‌گیرد.

♦️ روش زنجیره توسط برد الکترونیکی: از این روش بیشتر برای آسانسورهای مرتفع و مخصوصاً برای داخل کابین به دلیل باصرفه بودن استفاده می‌شود.

شستی آسانسور

قیمت سیم‌ کشی آسانسور

در آسانسورها از قطعات مختلفی استفاده می‌شود که هرکدام می‌تواند در قیمت آن تأثیرگذار باشد. برای مثال سیم نمره ۴ آسانسور یکی از قطعات اصلی الکتریکال آسانسور بوده که در مرحله راه‌اندازی آسانسور نصب می‌شود و در خرید آن باید دقت داشت؛ همچنین کابل ارت یکی دیگر از اجزای آسانسور است که برای رساندن جریان برق از جعبه سه فاز به تابلو فرمان و موتور گیربکس و همین‌طور جهت اتصال سیم ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس سیم ارت از مس بوده و برای هر آسانسور معمولاً از یک کلاف ۵۰ متری از این سیم استفاده می‌شود؛ بنابراین در انتخاب طول، جنس و برند و کیفیت سیم مسی باید نهایت دقت را به خرج داد.

در هر آسانسوری معمولاً یک کلاف ۵۰ متری از سیم نمره ۴ نیاز است که نام دیگر این سیم، سیم افشان است و وظیفه اصلی آن رساندن برق از جعبه سه فاز به تابلو فرمان است؛ بنابراین برند، کیفیت، انواع و مقدار اندازه به‌کار رفته تمام سیم و کابل‌های یاد شده در قیمت سیم‌ کشی آسانسور تاثیر خواهد داشت که البته با نوسانات مکرر قیمت دلار نمی‌توان صحبت از قیمت قطعی نمود.

سخن نهایی

 برای دسترسی به قطعات مناسب و معتبر آسانسور می‌توان از فروشگاه‌های مختلف و البته معتبری خرید کرد که کلیه قطعات مکانیکال و الکتریکال آسانسور را باقیمت به‌صرفه و مناسب به سراسر کشور عرضه می‌کنند؛ کابل کاشان یکی از آن دسته فروشگاه‌های معتبری است که محصولات خود را با قیمتی مناسب به دست مصرف کننده می‌رساند و یکی از نمایندگی های فروش سیم و کابل رسانا است. ممنون از اینه ما را تا پایان «سیم کشی آسانسور» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت بگذارید.

نوشته شده در تاریخ ۰۷ فروردین ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیم کشی آسانسور
فهرست مطالب

این مقاله برای اطلاع رسانی در رابطه با نحوه سیم کشی آسانسور می‌باشد و این فروشگاه

هیچ خدمتی در زمینه‌ی خدمات آسانسور ارائه نمی‌دهد.