سیم کشی کولر آبی

در همین ابتدا بایستی بگوییم که سیم کشی کولر آبی باید توسط یک شخص باتجربه یا یک مهندس آشنا با سیم کشی کولرهای آبی انجام شود. چگونگی انجام سیم کشی بسیار مهم است بنابراین هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. یک شخص متعهد از پس این کار بر می‌آید و در صورتی که سیم کشی کولر در هنگام سرویس مجدد کولر به مشکل بر بخورد، مسئولیت کار خود را بر عهده می‌گیرد و مشکلات مربوط به آن را حل می‌کند. شرکت‌های زیادی در زمینه تولید کولر آبی فعالیت دارند که طراحی ظاهری کار آن‌ها متفاوت است اما نحوه سیم کشی کولرهای آن‌ها یکی است.

⭐⭐⭐⭐⭐

مشاهده لیست قیمت سیم و کابل ابوالفضل کاشان در فروشگاه کابل کاشان

⭐⭐⭐⭐

نقشه سیم کشی این کولرها هم شبیه به هم است بنابراین اگر یک شخص با سیم کشی یک برند کولر آبی آشنا باشد می‌تواند به راحتی سیم کشی سایر برندهای کولر آبی را انجام دهد. تنها موردی که باید به آن توجه کنید تفاوت موتور کولرهای آبی است به همین دلیل نقشه سیم کشی موتور هر کولر متفاوت خواهد بود. بیشتر کولرهای آبی مجهز به نقشه سیم کشی هستند که این نقشه روی بدنه کولر یا موتور کولر نصب شده است. با استفاده از این نقشه می‌توانید مشکلات احتمالی که برای کولر به وجود می‌آید را برطرف کنید. برای مثال سیم‌های معیوب را پیدا کنید و آن‌ها را تعویض کنید. اتصال سیم‌های مربوط به موتور، کلیدهای کولر، پمپ دستگاه از جمله کارهایی است که با با استفاده از این نقشه انجام می‌شوند.

÷

نصب سیم ارت کولر آبی

سیم ارت کولر آبی یک هادی محافظ است که معمولا برای جلوگیری از آتش سوزی و شوک‌های الکتریکی در آن تعبیه می‌شود. در هنگام رخ دادن هر خطایی، فلز خارجی کولر برق‌دار می‌شود و با توجه به این که شخص با چه قسمتی از بدنه یا مدار داخلی تماس داشته باشد، میزان ولتاژ فرد ایستاده نسبت به زمین حدود ۲۳۰ ولت است. زمانی که فلز زمین نباشد و فرد دستگاه را لمس کند، جریان موجود در بدنه از طریق بدن او به زمین منتقل می‌شود.
در صورتی که فرد خوش شانس باشد و کفش‌های لاستیکی بر پای داشته باشد و روی زمین خشک باشد، بدنش فقط سوزن سوزن می‌شود.

اما در صورتی که هوا مرطوب باشد و خارج از منزل باشد و دستانی خیس داشته باشد، شوک الکتریکی شدیدی به او وارد می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق کولر آبی را مجهز به سیم ارت می‌کنند که جریان روی بدنه دستگاه توسط آن به زمین منتقل شود. وجود این سیم در مدار الکتریکی لازم است تا از جعبه تقسیم ساختمان توسط لوله برق به سمت کلید کولر هدایت شود.

مدار سیم کشی برق کولر آبی

برای آشنایی بیشتر با نحوه سیم کشی کولر آبی باید با سیم و کابل‌ داخل آن و جعبه تقسیمی که داخل کولر وجود دارد، را به خوبی بشناسید. باید بدانید مدار سیم کشی این کابل درون دو لوله برق تعبیه شده است که بین کلید کولر و جعبه فیوز هستند و تا جعبه تقسیم داخلی کولر کشیده می‌شوند. برای این کار از کابل مفتولی شماره ۵*۱.۵ استفاده می‌کنند که دارای پنج رشته سیم است. این ۵ رشته سیم شامل سیم‌های دورکند، سیم نول، سیم دور تند، سیم پمپ کولر و انشعابی از سیم ارت هستند.

مدار سیم کشی برق کولر آبی

استفاده از این سیم پنج رشته در برخی ساختمان‌ها متفاوت است لذا برخی ساختمان‌ها به سیم ارت مجهز نیستند. در این صورت سیم ارت از مدار خارج می‌شود و از سیم ۴ رشته استفاده می‌کنند. بر حسب استانداردهای موجود لازم است سیم ارت را به بدنه کولر نصب کنید و رنگ آن در تمام مکان‌ها بایستی یکی باشد. رنگ این سیم زرد است اما گاهی اوقات خط‌های سبز رنگی در وسط آن وجود دارد. در صورتی که سیم ارت در کولرهای آبی وجود نداشته باشد شخص با تماس فیزیکی با بدنه کولر دچار برق گرفتگی می‌شود.

انواع رنگ سیم در کولر آبی

سیم‌های مختلف موجود در سیم کشی کولر آبی دارای رنگ‌های متفاوتی هستند. برای مثال یکی از سیم‌های موجود در کولر آبی سیم ارت است که با رنگ زرد مشخص می‌شود. کابل ۵ رشته‌ای که در سیم کشی کولر آبی استفاده می‌شود شامل رنگ‌های مختلفی است. دو عدد سیم‌ها به رنگ مشکی هستند و یکی دیگر به رنگ قهوه‌ای، یک رشته دیگر به رنگ زرد است. اما کابل‌ای سه رشته‌ای دارای یک رنگ آبی برای نول، یک رنگ مشکی برای فاز، یک رنگ زرد یا همان ارت است. هر کدام از این سیم‌ها به پیچ‌های مختلفی متصل می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

✅ سیم مشکی رنگ را به پیچ HI که مربوط به کلید دور زیاد است وصل می‌کنند.
✅ سیم قهوه‌ای رنگ را به پیچ LO که مربوط به کلید دور کم است وصل می‌کنند.
✅ پیچ آبی رنگ را به پیچ COM وصل می‌کنند. باید اشاره کنیم این سیم همان سیم نول است.

مزایای سیم کشی به موقع و صحیح

اگر سیم کشی کولر به موقع و صحیح انجام شود، قطعا مزیت‌های زیادی شامل حال او می‌شود:
طول عمر مفید کولر آبی بیشتر می‌شود.
میزان خنک‌کنندگی و فعالیت کولر بهتر می‌شود.
در هنگام استفاده از کولر پریدن فیوز یا قطعی آن رخ نمی‌دهد.

آموزش سیم کشی کولر آبی

نحوه سیم کشی برق کولر آبی

انتخاب سیم برای سیم کشی کولر آبی و نحوه انجام سیم کشی آن به ارت دارد بودن یا نبودن ساختمان بستگی دارد. که در ادامه آن را بیشتر توضیح می‌دهیم:

الف) ساختمان مجهز به ارت نباشد: زمانی که یک ساختمان مجهز به ارتینگ نباشد بایستی کابل‌های ۴ سیم، ۲ سیم و ۵ عدد فیش را انتخاب کنید. برای اتصال کلید کولر آبی و جعبه تقسیم باید از کابل ۴ سیم استفاده کنید. برای اتصال جعبه تقسیم ساختمان به کلید کولر هم از کابل دو سیم استفاده کنید.

ب) ساختمان مجهز به ارت باشد: در این شرایط باید از کابل ۵ سیم به همراه یک کابل ۳ سیم استفاده شود. به منظور اتصال کلید و جعبه تقسیم کولر از کابل ۵ سیم استفاده می‌کنند. از کابل ۳ سیم هم برای اتصال کلید کولر و جعبه تقسیم ساختمان بهره‌مند می‌شوند.

در حالت کلی سیم فاز باید به ترمینال نمره ۱ وصل شود و سیم پمپ کولر هم به ترمینال شماره ۲ متصل شود. در واقع سیم نول و دور تند را به ترتیب به ترمینال شماره ۶ و ۷ وصل می‌کنند. سعی کنید سیم‌ها را به مکان مناسب خود نصب کنید تا هیچ گونه مشکلی در آینده به وجود نیاید. باز هم تاکید می‌کنیم که سیم کشی کولر آبی باید توسط یک فرد متخصص و کاربلد انجام شود.

سخن پایانی

در این مطلب صفر تا صد سیم کشی کولر آبی را بررسی کردیم و سعی کردیم اطلاعات دقیقی را ارائه دهیم. با خواندن این مطلب با انواع سیم‌های موجود در سیم کشی کولر آبی آشنا می‌شوید و می‌دانید هر کدام از آن‌ها دارای چه رنگی هستند و برای چه کاربردی استفاده می‌شوند. سعی کنید سیم و کابل‌های مربوط به کولر آبی را از فروشگاه‌ها و مراکز معتبر تهیه کنید تا از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید. فروشگاه اینترنتی کابل کاشان ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های مخصوص کولر است و برای تمام آن‌ها قیمتی مناسب و رقابتی در نظر گرفته است. با خرید از این فروشگاه می‌توانید در زمان و هزینه‌های مربوط به رفت و آمد خود صرفه جویی کنید. در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و نظری می‌توانید آن را برای کابل کاشان کامنت کنید.

تاریخ انتشار 1401/05/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیم کشی کولر آبی
فهرست مطالب

این مقاله برای اطلاع رسانی در رابطه با نحوه سیم کشی کولر آبی می‌باشد و این فروشگاه

هیچ خدمتی در زمینه‌ی فروش کولر آبی ارائه نمی‌دهد.