کابل برق آسانسور

کابل برق آسانسور به‌طورکلی کابلی است که برق کلیه‌ی سیستم آسانسور، چراغ‌ها و پریزهای موجود در چاله آسانسور و موتورخانه را تأمین می‌کند. کابل برق آسانسور به‌طور عمده شامل پنج رشته است و از کنتور عمومی تأمین خواهد شد. کنتورهای عمومی بیشتر در ساختمان‌هایی که دارای آسانسور هستند، استفاده می‌شوند و شامل یک کنتور سه فاز هستند؛ هزینه برق این نوع کنتورها را افراد ساکن ساختمان باید به‌صورت شراکتی پرداخت نمایند.

به‌صورت کلی برای آسانسورهای کمتر از ۵ کیلووات و ارتفاع شش طبقه از کابل برق آسانسور ۵*۶ استفاده می‌شود. برای تأمین نمودن برق آسانسور نیز می‌توان از سیم افشان، سیم ارت، کابل ارت و کابل زوجی استفاده نمود. از کابل برق آسانسور ۵*۶ اساساً برای آسانسورهای دارای ظرفیت ۶ نفره استفاده خواهد شد. برای موتورهای آسانسور با قدرت بیش از شش کیلووات که معمولاً شامل ظرفیت جابجایی ۱۰ نفره هستند، از کابل‌های برق آسانسور ۵ *۱۰ استفاده می‌شوند. از این ۵ رشته سیم درونی، سه رشته سیم برای فازهای برق سه فاز، یک‌رشته سیم برای نول و یک‌رشته سیم برای ارت استفاده خواهد شد.

کابل ۵*۶ عموماً به معنای ۵ رشته سیم درونی با نمره ۶ است. کابل برق آسانسور حتماً باید از کنتور عمومی شروع شود و توسط لوله‌های برق فولادی یا لوله‌های برق نسوز به درون چاله بالابر برسد؛ سپس به‌طرف بالا رفته و تا اتاقک موتورخانه هدایت شده و در آخر به تابلوی قدرت یا تابلوی سه فاز متصل می‌شود. لوله‌های فولادی یا نسوز که درون کابل برق آسانسور رد شده باید به فاصله هر ۲ متر به دیواره چاله آسانسور محکم شود.

تراول کابل آسانسور روکش مس

قیمت کابل برق آسانسور

قیمت کابل برق آسانسور عموماً یکی از مهم‌ترین معیارهای تعیین‌کننده‌ی خرید این نوع کابل برای آسانسور یا سایر بالابرها است. بیشتر افراد برحسب ساختار درونی کابل‌های برق آسانسور، استانداردهای ضروری این نوع کابل، جنس اصلی کابل و… باید کابل‌های موردنظر کار خود را تهیه نمایند.

از علت‌های اصلی تفاوت قیمت در بعضی از نوع‌های کابل برق آسانسور می‌توان به ساختار درونی کابل برق آسانسور، رشته‌های داخلی کابل و نمره مشخص‌شده هر نوع کابل اشاره نمود. بعضی از کابل‌های برق آسانسور شامل یکسری روکش‌های محکم و پایدار هستند و یکسری دیگر دارای روکش‌های لاستیکی هستند؛ مورد بالا در کل سبب افزایش یا کاهش قیمت کابل برق آسانسور در بازار می‌شود، بنابراین قبل از خرید کابل برق موردنیاز آسانسور باید حتماً به موارد از قبیل جنس هادی کابل، اندازه و سایز کلی کابل برق، طول و عرض سیم، تعداد رشته‌های موجود در کابل موردنظر، میزان خلأ ولتاژ و… توجه کرد.

استانداردهای برق در آسانسور

استاندارد برق در بالابر یا آسانسور غالباً به دو گروه گوناگون طبقه‌بندی خواهد شد:

۱- استاندارد اولیه

بعد از پایان یافتن مراحل نصب آسانسور، برق آسانسور به‌وسیله‌ی کارشناسان مربوطه ارزیابی شده و مواردی از قبیل ایمنی و عملکرد مناسب آسانسور باید آزمایش شود. در صورت نبودن عیب یا ایرادی در آسانسور، گواهینامه استاندارد اولیه صادر خواهد شد. نکته موردتوجه این است که پیش از دریافت استاندارد اولیه آسانسور نباید از آسانسور ساختمان یا مکان موردنظر استفاده کرد.

۲- استاندارد دوره‌ای

هر آسانسور به‌طورکلی باید حداقل در سال یک‌بار به‌وسیله کارشناسان سازمان استاندارد بررسی و ارزیابی شود. در صورت‌عدم وجود مشکلی جزئی یا کلی در ایمنی و عملکرد آسانسور، استاندارد دوره‌ای یا ادواری صادر خواهد شد. انجام دادن صحیح و به‌موقع سرویس و تعمیرات آسانسور می‌تواند در دریافت استاندارد ادواری تأثیر قابل‌توجه‌ای داشته باشد. رعایت کردن انواع استانداردهای برق در آسانسور یا بالابر معمولی می‌تواند به‌طور قابل‌توجه‌ای ضریب آسیب یا خسارت را کاهش دهد. از خطرات احتمالی رعایت نکردن استانداردهای لازم و ضروری در کابل برق آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

🔶 آسیب‌های احتمالی همچون بریده شدن کابل، له شدن، سقوط، ضربه، برخورد جدی، گیر افتادن در آسانسور، آتش گرفتگی، برق‌گرفتگی و…

🔶 مشکلات جدی همانند آسیب مکانیکی، خوردگی و فرسودگی

تراول کابل آسانسور

نکات مهم در برق‌کشی چاله آسانسور

در قسمت زیر به مهم‌ترین و ضروری‌ترین نکات برق‌کشی در چاله آسانسور اشاره خواهد شد:

۱- رد شدن یا عبور دادن هرگونه کابل و سیم، لوله و وسایل مکانیکی و الکترونیکی مانند لوله‌های گاز و آب، کابل‌های آنتن، رایزرها و لدرهای برق که متعلق به آسانسور نیست، در چاه آسانسور ممنوع است.

۲- بر اساس مورد فوق موارد زیر هم در برق‌کشی چاله آسانسور صادق است؛ یعنی کلیه‌ی کابل‌ها، لوله‌ها و لوازم و وسایل متعلق به آسانسور باید در درون چاه آسانسور راه‌اندازی شوند و برای نمونه افراد مجاز نیستید که کابل برق آسانسور را از درون واحدها یا از درون رایزرهای ساختمان رد کنند و برای رفع این مشکل حتماً باید کابل برق آسانسور را از درون چاله آسانسور رد نمایند.

۳- عبور دادن لوله‌های برقی از کف موتورخانه‌ی آسانسور ممنوع است.

۴- برای تهویه خوب و مناسب در موتورخانه آسانسور عموماً باید یک فن فلزی نصب شود تا هوای درون موتورخانه را به‌طرف بیرون جریان دهد. (فن مجهز به سیستم فتوسل معکوس برای این کار مناسب‌تر است.)

۵- تابلوهای سه فاز در درون موتورخانه نصب شده و همچنین باید در نزدیک درب موتورخانه قرار گرفته شوند.

۶- وجود یک پریز برق در موتورخانه آسانسور امری ضروری و حیاتی است.

۷- برای برق‌کشی آسانسور باید در بخشی که قرار است به تابلو کنتور وصل شود، کابل برق آسانسور اضافه شود و همیشه باید حدوداً کابل برق آسانسور یک متر بلندتر در نظر گرفته شود تا بعداً برای متصل شدن به کنتور، کوتاه نیاید.

کابل فرمان آسانسور

سایز کابل برق آسانسور

کابل برق آسانسور به‌صورت کلی شامل پنج رشته است و حداقل سایز و اندازه این نوع کابل ۶*۵ است. کابل‌های برق آسانسور اساساً از سری کابل‌های بسیار پایدار و مستحکم موجود در بازار هستند. کابل برق آسانسور همان‌طور که از اسمش مشخص است، بیشتر برای تأمین نمودن برق آسانسور و اتصالات متحرک آن استفاده می‌شود. این نوع از کابل‌ها از انعطاف‌پذیری بسیار زیادی برخوردار هستند و در انواع سایزها و جنس‌ها تولید و عرضه خواهند شد.

کابل برق آسانسور عموماً با استفاده از مواد اولیه باکیفیت و دستگاه‌های صنعتی پیشرفته ساخته می‌شود. کابل‌های برق آسانسور از انواع استانداردهای روز دنیا برخوردار بوده و بیشتر کابل‌های برق آسانسور همانند سیم و کابل ارت و کابل زوجی از عایق‌های پی‌وی‌سی تهیه می‌شوند. در موقع خرید انواع کابل برق آسانسور باید حتماً به مواردی مثل‌عدم برجستگی یا تورفتگی سطح کابل، سایز مقطعی کابل، جنس هادی کابل برق آسانسور، عایق به‌کاررفته در کابل موردنظر و… توجه ویژه نمود.

از سری مشکلات سیم و کابل برق آسانسور بی‌کیفیت می‌توان به برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی، مشکلات ساختاری در آسانسور و… اشاره کرد و علت اصلی این مشکلات در بی‌کیفیت بودن هادی و عایق کارشده در کابل برق است. از کابل برق آسانسور ۰.۷۵*۲۰ اساساً در آسانسورها، سیم‌کشی تلفن و حوزه‌های حمل‌ونقلی استفاده می‌شود.

کلیه آسانسورهای موجود در ساختمان‌ها اساساً شامل چندین کابل برق هستند. در اصل چهار الی هشت کابل برق آسانسور برای حداکثر کارایی یک آسانسور لازم خواهد بود.

سخن نهایی

 ممنون از اینه ما را تا پایان مقاله «کابل برق آسانسور»  همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای کابل کاشان کامنت بگذارید.

نوشته شده در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کابل برق آسانسور
فهرست مطالب