کابل زره دار

کابل زره دار یکی از انواع کابل‌های محافظت شده؛ در سیستم انتقال برق است که به دلیل لایه حفاظ دور کابل؛ در برابر عوامل محیطی و آسیب‌های مکانیکی بسیار مقاوم است؛ این کابل به نام‌های کابل زره‌پوش و کابل SWA هم در بین صاحبان صنایع و مصرف کنندگان دیگر شناخته می‌شود. به خاطر داشته باشید که‌عدم استفاده صحیح از این کابل می‌تواند باعث حوادث مخربی مانند حریق، برق‌گرفتگی و یا خرابی تجهیزات برقی را در پی داشته باشد که این امر باعث تحمیل هزینه‌های گزاف جانی و مالی خواهد شد. در تعریف دیگر کابل‌های زره دار کابل‌هایی با روکش مقاوم از جنس فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و فلزاتی از این دست برای ایجاد محافظت بیشتر هستند. ضمنا نوعی از کابل‌های زره دار تولید شده‌اند؛ که دارای روکش سیلیکونی مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی هستند. ساختار کابل‌های زره دار شامل قسمت‌های زیر است:

☑️ رسانا یا هادی کابل: که شامل رشته‌های مس موجود در ساختمان کابل است.
☑️ روکش: برای ایجاد یک مرز بین لایه‌های داخلی و خارجی کابل‌ها و همین‌طور ایجاد حفاظ از عایق یا روکش سیلیکون استفاده می‌شود.
☑️ عایق: عایق کابل‌های زره دار از جنس سیلیکون است تا در برابر آتش سوزی هم باعث مقاومت کابل گردد.
☑️ غلاف: غلاف کابل‌های زره دار هم از جنس سیلیکون انتخاب می‌شود؛ تا بر مقاومت کابل در برابر حریق افزوده شود.

 

کابل زره دار

کاربرد کابل زره دار

همان‌طور که پیش‌تر هم در این مقاله اشاره شد؛ عموما در مکان‌هایی که احتمال بروز خسارت سنگین باشد و کابل‌های معمولی نتوانند از خود محافظت مناسبی به عمل آورند؛ از کابل‌های زره دار استفاده می‌شود؛ این کابل‌ها عموما در صنایع و در پروژه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در ذیل تعدادی از کاربردهای مهم کابل زره دار را با هم مرور می‌کنیم:

۱- تجهیزات مربوط به صنایع نفت و گاز
۲- صنایع پتروشیمی
۳- تجهیزات برق ولتاژ قوی
۴- پمپ بنزین‌ها
۵- عملیات جوشکاری
۶- محل عبور و مرور ماشین‌های سنگین
۷- محل وجود جانوران و حشرات موذی
۸- انتقال سیگنال
۹- آزمایشات علمی
۱۰- نیروگاه‌های تولید برق
۱۱- صنایع متالوژی و ذوب فلزات
۱۲- کابل‌کش‌های زیرزمینی
۱۳- کارگاه‌های پر خطر
۱۴- ریل‌های قطار


📞  شماره تماس جهت ارتباط با واحد فروش کابل کاشان و اطلاع از قیمت های انواع کابل زره دار 09122750481 📞


مزایای کابل زره دار

از مزایای عمده کابل‌های زره دار؛ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد؛ ضمنا در نظر داشته باشید که این کابل‌ها جز سیم‌ها و کابل‌های رسانا با قابلیت رسانایی خوبی محسوب می‌شوند که در برابر صدمات مکانیکی هم بسیار محافظت شده هستند:
🛑 قابلیت دفن مستقیم در زیر خاک
🛑 مقاومت بسیار بالای کابل‌های زره دار در برابر رطوبت
🛑 مقاومت در برابر جانوران موذی
🛑 مقاومت در برابر خوردگی، پوسیدگی، ساییدگی و له شدگی کابل
🛑 مقاومت در برابر حرارت و کاهش یا افزایش دما
🛑 مقاومت در برابر مواد شیمیایی
🛑 مقاومت در برابر کشیدگی و پارگی احتمالی

انواع کابل زره دار

عموما موادی که به صورت زره؛ در کابل رسانا به عنوان محافظت از کابل استفاده می‌شود؛ شامل نوار فولادی، سیم فولادی، نوار آلومینیوم، لوله آلومینیوم و غیره است. از انواع کابل زره دار می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

◀️کابل زره دار نوار فولادی: این مدل از کابل‌های زره دار، دارای اثرات محافظتی مغناطیسی قابل توجهی هستند و می‌توانند برای تداخل ضد فرکانس‌های پایین هم مورد استفاده قرار گیرند؛ این کابل‌ها بدون نیاز به عبور از لوله در داخل زمین؛ قابل دفن شدن هستند و از ویژگی‌های دیگر آن‌ها می‌توان به کیفیت مناسب، کاربری زیاد و قیمت مقرون به صرفه آن‌ها اشاره کرد.

◀️ کابل زره دار سیم آلومینیومی: این کابل‌ها دارای چندین هسته مختلف در داخل کابل هستند؛ عموما به کابل‌هایی که دارای تعدادی هسته گوناگون در داخل خود باشند؛ چند هسته‌ایی گفته می‌شود؛ در صورتی‌که کابل زره‌پوش دارای یک هسته باشد؛ از زره سیم مفتولی آلومینیومی به جای زره سیم فولادی در ساختمان کابل استفاده می‌شود؛ این عمل باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی توسط آلومینیوم می‌گردد.

◀️ کابل زره دار مقاوم به آتش سوزی: نام دیگر این کابل‌ها؛ کابل قدرت مسلح است؛ این کابل‌ها دارای لایه محافظ در برابر صدمات فیزیکی هستند؛ که این لایه عموما از جنس فولاد، فولاد گالوانیزه یا آلومینیوم است. این کابل به دلیل لایه محافظ منحصر به فرد خود؛ رسانایی بالایی دارد؛ عایق محافظ این کابل به دلیل محافظت در برابر حریق از جنس سیلیکون انتخاب می‎شود.

◀️ کابل زره دار سرب‌دار: بیشترین کاربرد این کابل‌ها در محیط‌های نفتی؛ هیدروکربن و روغنی است؛ به همین دلیل برای محافظت کابل در برابر این موارد؛ از سرب در ساختمان آن استفاده می‌شود. ضمنا این دسته از کابل‌ها در برابر صدمات جانوران موذی یا خزنده و در برابر حریق هم مقاومت بسیار بالایی دارند.

انواع کابل زره دار

 

◀️ کابل زره دار شبکه: این کابل‌ها مخصوص اتصالات و انتقال داده بین کامپیوترها، سوئیچ‌ها، شبکه‌های استرچ و روترها هستند؛ این کابل‌ها از جنس سیم‌های مسی یا شیشه‌ای ساخته می‌شوند و در تنوعات متعددی تولید می‌شوند.

◀️ کابل زره دار غلاف سربی: شامل دو مدل کابل زره‌دار غلاف سربی فشار متوسط و کابل زره‌دار غلاف سربی فشار ضعیف هستند و در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و پمپ بنزین‌ها به طور گسترده‌ایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

◀️ کابل زره دار سیم استیل: این کابل‌ها مقاومت بسیار مناسبی در برابر فشارهای مکانیکی از خود نشان می‌دهند.

◀️ کابل زره دار سیم گرد: در تولید این دسته از کابل‌ها از یک کابل مارپیچ یا یک شافت قابل انعطاف استفده می‌گردد.

◀️ کابل زره دار با سیم تخت: در تولید این نمونه از کابل‌ها؛ از یک طناب مارپیچی و یک سیم از جنس فولاد ضد زنگ چند لایه مسطح؛ استفاده شده است و به این نوع از کابل‌ها؛ کابل سیم صاف هم گفته می‌شود.

سخن نهایی

در این مقاله سعی شد تا حدودی به معرفی انواع کابل‌های زره دار و موارد مصرف یا کاربرد و مزایای این دسته از کابل‌ها به اختصار پرداخته شود. برای تهیه انواع این کابل‌های زره دار، سیم و کابل رسانا، کابل افشان و یا تولیدات برقی دیگر می‌توانید از داخل تارنمای شرکت صنایع کابل کاشان محصولات مورد نظر خود را انتخاب و در همان‌جا سپس ثبت سفارش و اقدام به خرید نمایید.

ضمنا در صورت نیاز به هر گونه مشاوره یا راهنمایی؛ می‌توانید با شماره‌های مندرج در تارنمای شرکت تماس حاصل فرمایید و از نظرات کارشناسان و متخصصان این شرکت جهت دستیابی به پاسخ سوالات خود یا ثبت سفارش خود بهره‌مند گردید.

تاریخ انتشار 1401/12/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کابل زره دار
فهرست مطالب