کابل کیسه‌ ای

این روزها شاهد تولید کابل‌های مختلفی هستیم که هر کدام از آن‌ها ساختار و کاربرد متفاوتی دارند؛ برای مثال کابل مفتولی با کابل افشان متفاوت است و ویژگی‌های متفاوتی هم دارند. یکی از کابل‌ها که مشخصات منحصر به فردی دارد کابل کیسه‌ ای است. این کابل ساختاری منعطف دارد و در عین حال وزن آن بسیار سبک است. در ساختار این کابل شما روکشی از جنس پی‌ وی‌ سی (PVC) می‌بینید که هادی موجود در کابل هم از جنس فلز مس است. ولتاژی که برای این کابل در نظر گرفته شده است از ۳۰۰ ولت تا ۵۰۰ ولت است و بیشتر در مکان‌هایی که فشار مکانیکی کمی دیده می‌شود، در جهت ارتباط وسایل الکتریکی با نیروی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه کنید که نمی‌توانید این مدل کابل را در مکان‌هایی دمای بالایی دارند، استفاده کنید.

باتوجه به ویژگی‌های خوبی که در این کابل دیده می‌شود و نیاز کاربر معمولاً شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی در زمینه تولید آن تلاش می‌کنند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به، بلدن، نگزنس، البرز الکتریک، سیم و کابل خراسان، سیمکو، سیمیا و… اشاره کرد. از آن جایی که این کابل دارای عایق pvc است قطعاً مقاومت خوب و بالایی دارد، به همین دلیل در مکان‌هایی که تنش‌های مکانیکی وجود دارد می‌توان از این کابل‌ها بهره برد؛ البته به‌صورت توکار زیر گچ هم استفاده می‌شود.

کابل کیسه‌ ای افشان

کاربرد کابل کیسه‌ ای

اصولاً هر کابل مثلاً کابل ارت یا کیسه‌ ای و… در مکان‌هایی که با ویژگی‌های آن‌ها همخوانی داشته باشد، استفاده می‌شوند. دقت کنید که کابل‌های کیسه‌ ای باتوجه به ویژگی‌هایی که دارند معمولاً در شرایط مختلف جوی استفاده می‌شوند، به عبارت ساده‌تر با آب و هواهای مختلف سازگاری دارد. در مکان‌هایی که احتمال سایش و خوردگی کابل وجود دارد، می‌توان از کابل کیسه‌ ای بهره برد. اساساً برای تغذیه آباژورها و یا چراغ‌های مطالعه از این کابل استفاده می‌شود. به‌عنوان یک کابل پاور برای تجهیزات اداری مختلفی همچون دستگاه فتوکپی، اسکنرها، چاپگرها و… کاربرد دارد. در داخل ساختمان‌ها می‌توان برای برق‌رسانی به روشنایی‌های آویزی از این کابل استفاده کرد.
در واقع کاربرد دیگر این کابل به عنوان کابل تغذیه برای دستگاه‌های آزمایشی و الکترونیکی است و در بسیاری از موارد برای رابط‌های محافظ چند راهی خانگی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که از این کابل برای کاربردهایی در محیط‌های خارجی استفاده نمی‌شود یا گزینه مناسبی برای وسایل گرماشی نخواهند بود. این نوع کابل‌ها در دسته کابل خشک نیستند، یعنی جزئی از کابل‌هایی هستند که بار مکانیکی سبکی دارند و زمانی که از آن‌ها استفاده می‌شود نباید تحت کشش یا سایر تنش‌های مکانیکی قرار بگیرند.

انواع کابل کیسه‌ ای

کابل‌های کیسه‌ ای همچون سایر کابل‌ها (کابل مفتولی) مدل‌های مختلفی دارد، یعنی در سطح مقطع‌های مختلفی تولید می‌شوند و اساساً با برندهای مختتلفی خواهند بود.

🔶 کابل افشان تخت سبک که با دو سطح مقطع ۰.۵ و ۰.۷۵ میلی‌متر مربع ساخته می‌شوند، البته به کابل H033VVH2F هم معروف هستند. ولتاژ نامی که برای این کابل در نظر گرفته شده است ۳۰۰ ولت است و عاایق آن از PVC/D است. رنگ روکش این کابل سفید است؛ البته می‌توان آن را به رنگ‌های دیگری هم سفارش دهید. این مدل کابل به‌صورت تخت ساخته می‌شود و از دو استاندارد IEC ۶۰۲۲۷-۵ و ISIRI (607.۵۲ تبعیت می‌کند. این مدل کابل در دو ساز ۲*۰.۵ و ۲*۰.۷۵ تولید می‌شود که بیشینه دمای آن +۷۰ درجه سلسیوس است.

🔶 کابل برق کیسه‌ ای ۱.۱. ۵.۲. ۵ میلی‌متر مربع سایر مدل‌های کابل کیسه‌ ای هستند که همچون کابل خشک سایزهای مختلفی دارند. در واقع بر اساس استاندارد IEC ۶۰۲۲۷-۵ ساخته شده‌اند. هادی که برای این کابل در نظر گرفته شده از فلز مس آنیل شده افشان است. رنگ روکش آن سفید است و البته در سه سایز ۲*۱.۲*۱.۵، ۲*۲.۵ روانه بازار می‌شوند. این کابل‌ها هم تخت هستند و بیشینه دمایی که می‌توانند تحمل کنند +۷۰ درجه سلسیوس خواهد بود.

کابل کیسه‌ ای مفتولی

سایزبندی کابل کیسه‌ ای

هر سیم و کابلی همچون سیم ارت یا کابل کیسه‌ ای قطعا سایزبندی‌های مختلفی دارند که هر سایزی کاربرد منحصر به خود را دارد؛ البته که کابل زوجی هم از این قضیه مستثنی نیست. بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی CENELEC HD ۲۱.۵ و استاندارد جهانی IEC تولید کابل‌های کیسه‌ ای در سایزهای مختلفی خواهد بود. همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم، کابل‌های کیسه‌ ای سطح مقطع‌های مختلفی دارند؛ برای مثال ۰.۵ و ۰.۷۵ میلی‌متر مربع برای کابل‌های H03VVH2-F و اما سه سطح مقطع دیگر ۱ و ۱.۵ و ۲.۵ برای کابل‌های H05VVH2-F خواهد بود. در حالت کلی در سایزهایی همچون ۲*۰.۵ و ۲*۰.۷۵ و سایزهایی همچون ۲*۱.۲*۱.۵، ۲*۲.۵ تولید و روانه بازار می‌شوند. مشتریان و کاربران می‌توانند سایزهای کابل کیسه‌ ای را بر حسب نیاز خود انتخاب و خریداری کرده و در نهایت آن‌ها را مورد استفادده قرار دهند؛ چرا که هر سایز از این کابل کاربردی منحصر به خود را دارد و شما نمی‌توانید که برای کاربردهای مختلف از سایزهای یکسان استفاده کنید.

مزایای کابل کیسه‌ ای

استفاده از این کابل همچون هر کابل دیگری برای مثال کابل زوجی یا کابل ارت مزیت‌های زیادی به همراه دارد؛ برای مثال سیم ارتی که می‌بینید قطعاً جان افراد را از برق گرفتگی نجات می‌دهد. حال مزیت‌های استفاده از کابل کیسه‌ ای عبارت‌اند از:

💠 کابل‌هایی منعطف هستند که انعطاف‌پذیری آن‌ها بسیار خوب است.

💠 اگر آن‌ها را جمع کنید، قطعاً نسبت به سایر کابل‌ها فضای کمتری را در اشغال می‌کنند.

💠 برای حفاظت از رشته کابل‌ها دارای روکش PVC است. (البته این کار بر خلاف سیم بند تخت است که معمولا از غلاف برخوردار نیستند)

💠 این نوع کابل‌های تخت دارای وزن کمی هستند. برای مثال سیم ارت دارای سطح مقطعی گرد دارد که با سطح مقط این کابل متفاوت است؛ بنابراین وزن نهایی این سیم‌ها کمتر است.

سخن نهایی

اگر به دنبال کابل‌هایی نرم و منعطف هستید، بهترین راه حل استفاده از کابل کیسه‌ ای است چرا که انعطاف‌پذیری مناسبی دارند. اساساً با توجه به ساختاری که دارند، نمی‌توان این کابل‌ها را برای محیط‌های خارج از ساختمان مورد استفاده قرار داد و یا این که برای دستگاه‌های گرمایشی گزینه مناسبی نیستند. می‌توانید انواع کابل‌های کیسه‌ ای را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا از فروشگاه اینترنتی  کابل کاشان تهیه و خریداری کنید؛ تا در زمان خود صرفه‌جویی نمایید. ممنون از اینه ما را تا پایان این مقاله  همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت بگذارید.

نوشته شده در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب